IKEA Cheras, Akhirnya Aku Datang!


Assalamualaikum & Hi.
Kredit: Google Image

Dulu masa tinggal di Damansara Perdana, memang sejengkal je rumah dari IKEA Damansara tu. Tahun pertama duduk situ boleh kata kerap sangat pergi IKEA. Bukan nak beli barang sangat pun. Nak cuci mata dan nak menghabiskan masa sebenarnya. Masuk tahun kedua..ketiga..dah jarang-jarang jejak IKEA. 

Tapi itulah kalau ke IKEA memang takkan keluar berlenggang. Ada je barang yang masuk troli tu nanti walaupun takde keperluan. Lagi satu IKEA ni memang tak pernah tak ramai orang. Hari bekerja pun penuh sentiasa. Sabtu Ahad jangan cakapla. Kesimpulannya IKEA ni lokasi terbaik untuk keluarga jalan-jalan hujung minggu.

Jadi memang bijakla IKEA buka satu lagi cawangan di Cheras. Terbesar di Malaysia pulak tu. 3 Jan baru-baru ni, bonda hello...hello...ajak melawat kawasan IKEA Cheras. Sebab lain nak pinjam Kad Keahlian IKEA. Rasanya crowd mesti dah reda sikit. Maka ke IKEA Cheras lah kita. 

Sedikit info pasal IKEA Cheras ni, mula dibuka 19 Nov 2016. Cawangan terbesar di Malaysia. Keluasan 42,000m persegi. Ruangnya 20% lebih luas dari IKEA DAMANSARA. Ada 56 bilik pameran 8500 jenis barang! Restoren Ikea Cheras ni ada 780 tempat duduk dan 1,700 tempat letak kereta. Yang best ada tempat letak kereta khusus untuk WANITA/LADIES. Surau pun ada. Berdekatan dengan tempat makan. 

Alamat / Lokasi

IKEA Cheras
No. 2A, Jalan Cochrane,
Taman Maluri,
55100 Kuala Lumpur.

Waktu Operasi IKEA
Isnin - Khamis: 9:30am - 10pm
Jumaat - Ahad & Cuti Umum: 9.30am - 11pm

Waktu operasi Restoren IKEA
Isnin - Khamis: 9am - 9.30pm
Jumaat - Ahad & Cuti Umum: 9am - 10.30pm 
Menu sarapan pagi mula 9am - 11am 

Halal ke restoren IKEA ni?
Ini jawapannya. 



Kalau betul dah tiada bahan meragukan, ramai yang mencadangkan IKEA Malaysia dapatkan sijil HALAL JAKIM. (Ha'ah kan. Kenapa dari jaman IKEA Damansara dulu lagi diorang tak apply?)





Oke finally dah sampai dah IKEA Cheras. Keserabutan dan kepadatan manusia dah berkurangan. Takdela macam hari pembukaan tu. Rasa tak sanggup bila tengok gambar-gambar yang dipaparkan masa pembukaan IKEA Cheras tahun lepas. So scary! Berasak-asak. Berhimpit-himpit. Restoren IKEA memang penuh dan padat dengan manusia. Kiteorang keluar dan lunch kat tempat lain. Dan seperti biasa ada je barang yang masuk dalam troli! (walaupun takde benda nak beli pun pada asalnya! )

Tau tak mana datang nama IKEA tu?

I - Ingvar

K - Kamprad (Ingvar Kamprad nama founder IKEA)

E - Elmtaryd (nama ladang tempat dia membesar)

A - Agunnaryd (kampung halamannya di Småland, south Sweden)



Sehingga Ogos 2015, IKEA dah ada 373 gedung di 47 buah negara di serata dunia. Ini membolehkan Ingvar Kamprad tersenarai sebagai antara manusia TERKAYA di dunia! Hebat bukan business IKEA ni.


5 ulasan:

  1. x penah lg pegi mana2 ikea..huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yana,
      Lorr, yeke. Takpe nanti ada masa Yana boleh pergi jalan2 IKEA. IKEA ni kanak-kanak pun suka. Sebab banyak tempat mainan dia. Sofa, katil, kerusi semua benda kita boleh try. Boleh duduk-duduk, lepak-lepak, henyak-henyak, golek-golek kat tempat pameran tu. Ahaks.

      Padam
  2. karipap telur tetap fav iiii... hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Farhana,
      Karipap telur IKEA memang WIN! Kalau pergi WAJIB beli.

      Padam
  3. g ikea utk mkn meatball je tak pelik kan

    BalasPadam