10 Jenama Paling Unggul di Dunia | 2015



1. APPLE




Brand paling mahal dan bernilai di dunia ialah Apple! Bernilai 145.3 bilion tu. Pheww! Hebat bukan. Siapa yang tak kenal Apple? Jenama Apple ni merupakan jenama teknologi paling diterima di dunia ni. Fcourse sebab ada... produk yang kreatif (iTunes) dan inovatif seperti The iPhone, the Mac, the iPod, the Apple Watch. Siapalah yang tak teringin memiliki jenama Apple (jika anda gila gadget). Kereta mewah seperti Mercedes dan BMW pun siap ada port khusus untuk Ipod! Nampak tak kepentingan Apple di situ. Are you an Apple lover? I am a big fan of Apple!


2. MICROSOFT
Bernilai 69 bilion! Microsoft cukup banyak digunakan manusia di seluruh muka bumi ni. Bill Gates dan Paul Allen mewujudkan Microsoft sejak tahun 1975. Bill Gates ni sejak umur 13 tahun dah boleh akses komputer. Pernah jadi hacker. Akhirnya buka company menggunakan nama Microsoft. Fcourse banyak rintangan dan cabaran mereka hadapi untuk berada pada tahap ini. Kejayaan awal Microsoft ialah lesen sistem operasi MS DOS diberikan kepada IBM. Bermula sejak itu, kedua-duanya Microsoft dan IBM seiring sejalan menjadikan jenama tersebut terkemuka dan unggul di dunia.


3. Google
Tahun 2015 Google bernilai 65.6 bilion! Merupakan enjin carian terhebat abad ini. Dan juga pengumpul kandungan maklumat TERbesar di planet muka bumi ni. Google ada segala-galanya! Asalnya enjin pencarian BackRub dibangunkan oleh dua sahabat Sergey Brin dan Larry Page. Kemudian ditukar kepada Google (Googol bermaksud nombor 1 diikuti 100 kali nombor 0 dibelakangnya). Siapa pernah tengok filem The Intership? Lakonan Vince Vaughn dan Owen Wilson. Azie Suka tengok sebab mereka jadi intern di Google headquarters. Working environment di Google nampak cool gitu! Google Malaysia Sdn Bhd terletak di Quill 7 KL Sentral. 


4. COCA COLA
Jenama ini bernilai 56 bilion tahun lepas. Di mana-mana negara pelusuk dunia ada Coca Cola. Rasa dan nikmat coco cola ini tak dapat ditandingi mana-mana soda pun di dunia ni. Coca cola dilahirkan di Atlanta, Georgia tahun 1886. Pengasasnya Dr John Stith Pemberton seorang ahli farmasi. Berilhamkan pengalaman cedera di medan perang dan kebetulan ketika itu permintaan terhadap ubatan dan tonik tinggi di Amerika Syarikat. Menyebabkan Dr Pemberton mencipta minuman tonik (minuman sirap bercampur air berkarbonat) dan jual di farmasi. Nama tonik tu Coca Cola. Taglinenya 'Yang Lazat & Menyegarkan'. Ketika itu dijual dengan harga 5 sen sahaja. Siapa sangka tonik Coca Cola ni diminati ramai sampaila ke hari ni pun!


5. IBM
Bernilai 49.8 bilion. 3 huruf sahaja! Mudah untuk diingati. Ingat komputer di pejabat, ingatlah IBM. Hihi. IBM wujud dari penggabungan 3 syarikat pada tahun 1911.


6. MC DONALD'S
Jenama yang terkenal dengan tagline: I'm Lovin' it ni bernilai 39.5 bilion. Dua beradik Ricard dan Maurice Mc Donald memulakan perniagaan kafe pandu lalu dengan nama McDonald's Bar-B-Que pada tahun 1940. Selepas 8 tahun beroperasi mereka hanya fokuskan kepada burger, minuman ringan, kopi, kentang goreng dan pai sahaja. Tahun 1954 Ray Kroc beli pulak keseluruhan McDonald kafe. Dalam masa 8 tahun telah ada 500 cawangan. Kini McD dah ada 32 000 cawangan di seluruh dunia!*Cries*


7. SAMSUNG
Samsung kini bernilai 37.9 bilion! Asalnya sebuah kedai runcit pada tahun 1938. Bila perniagaan makin maju ia dipindahkan ke Seoul pada tahun 1947. Polisi di Korea tidak membenarkan syarikat asing menjual barang-barang elektronik di Korea. Sukalah SAMSUNG! Selama 18 tahun semasa pemerintahan Presiden Park Chung-hee, tiada pesaing langsung! Dari Tv, mesin basuh, peti sejuk, aircond, handfon...bla..bla...bla.. semua jenama Samsung!


8. TOYOTA
Toyota menghasilkan kereta pertama dengan Model A1 pada tahun 1935. Sebelum kereta pertama terhasil, founder toyota telah menjelajah Eropah dan Amerika Syarikat untuk belajar selok belok pembuatan kereta. Kini nilai Toyata adalah 37.8 billion. Toyota salah satu brand kereta pilihan ramai rakyat Malaysia! Siapa pengguna Toyata? Comfort driving gitu.


9. GENERAL ELECTRIC


GE acronym untuk General Electrik. Jenama ini bernilai 37.5 bilion. Asalnya hanya mencipta mentol lampu sahaja. Kini dah macam2 barang elektrik dihasilkan. Pengasasnya Thomas Edison.


10. FACEBOOK
Semua tahu pengasas FACEBOOK adalah mahasiswa Havard yang bernama Mark Zuckerberg. Faebook muncul tahun 2006. Kini merupakan jaringan media sosial terunggul di dunia. Mark lahir tahun 1984 (baya adik Azie je). Tapi kini dah bergelar jutawan. Rupanya Mark ni sejenis manusia buta warna. Dia tak dapat lihat warna merah dan hijau dengan jelas. Yang terang di matanya ialah warna biru. Sebeb tu biru jadi warna utama FACEBOOK. Lifestyle Mark sangat simple dan sederhana. Tengok tak filem The Social Network. Azie tengok dah. Agak bosan tapi dari situ boleh faham asal-usul Facebook dan Mark Zuckerberg ni orangnya macam mana. Microsoft pernah offer nak beli Facebook dengan harga 15juta USD. Dengan sarkastiknya Mark offer balik untuk beli Microsoft dengan harga 240 juta USD. Hihi. Murah sangat kalau nak jual 15juta USD tu. Tengokla nilai Facebook sekarang bernilai 36.5 bilion! 


10 jenama berikutnya

#11. Disney
#12. AT&T
#13. Amazon.com
#14. Louis Vuittton
#15. Cisco
#16. BMW
#17. Oracle
#18. NIKE
#19. Intel
#20. Wal-Mart

Inilah 20 jenama paling unggul, paling bernilai, paling kaya dan berjaya di dunia untuk tahun 2015. Harap-harapnya suatu masa nanti adalah jenama dari Malaysia yang menduduki 20 carta teratas ni. 

Sumber: FORBES.com

P/S: verangan juga nak ada jenama sendiri! Tapi nak buh nama apa ni? 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan