#43 Himeji Castle Dipenuhi Sakura



Assalamualaikum


Nak pusing Osaka, dah expired Osaka Amazing Pass. Esok hari berangkat pulang ke Malaysia.  Hari ini ada extra satu hari, maka kita explore apa yang menarik di Himeji & Kobe. Ayuh! Ada orang ambil Kansai Thru Pass untuk cover Osaka, Kyoto, Himeji & Kobe. Kansai Thru Pass ada 2 hari & 3 hari. Kami tak ambil pun.  Sebabnya Kyoto sahaja dah stay 2 malam, Osaka dah 3 malam, pastu baru nak ke Himeji & Kobe. Terlebih hari dah tu. Memadai touch guna Suica Card/ IOCOCA.




Gorgeous! Subhanallah! Istana kebanggaan Jepun di mata dunia. Himeji terletak di Kota Himeji dalam Hyogo Prefecture. Himeji Castle ini tidak pernah terbakar, selamat dari peperangan dan tidak pernah dipanah petir. Himeji Castle yang azie tengok sekarang ni masih sama dengan Himeji Castle yang dibina lebih 400 ratus tahun dahulu. Pada tahun 1993 Himeji Castle telah didaftarkan sebagai tapak warisan dunia UNESCO.



Airbnb di Osaka di Shin-Imamiya Station
Cara pergi ke Himeji Castle dari Shin-Imamiya Station
Kos perjalanan : 1,660 yen x 2



Menapak terus ke hadapan sampai Himeji. Lebih 20 ke 30 minit menapak okeh. Kawasan sekitar Himeji sangat cantik. Nampak teratur dan tersusun. Tengok barisan pokok di belakang tu teringat Pulau Nami di Korea.



Tak larat menapak, boleh sewa basikal yang disediakan :D



Tak larat nak kayuh basikal, boleh naik Himeji Castle Loop Bus. Tambang 100 yen seorang. Kekerapan 15 ke 30 minit.



Masya-Allah cantik view di sini. Lebih-lebih waktu sakura. Nampak warna pink sekeliling tasik. Pembiasan pokok-pokok sakura dalam tasik ni membuatkan ia nampak lagi gorgeous! 



Melalui pintu gerbang atau tori Hanshi untuk masuk ke dalam Istana Himeji



Group tour bergambar berlatar belakangkan Himeji Castle yang dipenuhi sakura. Memang cantik!



Cantik! Cantik!



Kami pun nak group photo juga :D


Sedap sungguh mata memandang :D


Tadi dah menapak. Amboi nak kena menapak dua kali keluasan padang bola lagi untuk sampai ke Himeji Castle. Fuh! Mencabar fizikal gua nih. Pemandangan sakura yang jelita ni membuatkan kami terlupa dah jauh kaki berjalan rupanya.



Ya Allah, bila angin bertiup lembut, boleh nampak kelopak sakura berguguran. Ya Allah, takkan boleh lupa moment ni :D



Jepun benar-benar bertuah kerana ada pokok Sakura yang indah ni :D Rasa berbaloi-baloi habiskan wang beribu-ribu lemon untuk sampai ke Jepun musim bunga. Huhu.



Percayalah..menikmati pemandangan di luar Himeji Castle je dah memakan masa berjam-jam. Camne nak masuk dalam pulak nih?







2 ulasan:

  1. waaa... cantiknya.. tak pernah sampai himeji lagi. :-)

    BalasPadam
  2. cantiknyaaa !!!!! untung pergi time munge munge tengah kembang lawa <3

    BalasPadam