#42 Osaka Day 4 : Jalan-jalan di Dotonbori, Shinsaibashi & Namba



Sebut sahaja perkataan Osaka, jika pernah sampai pasti akan terbayang dalam kepala 3 tempat menarik di Osaka iaitu Dotonbori yang crowded waktu malam, Shinsaibashi shopping street yang sentiasa penuh dengan manusia (shopping heaven) dan Namba yang penuh dengan billboard besar-besar warna warni. Jadi, aktiviti seterusnya ialah jalan-jalan dan cuci mata sekitar kawasan Dotonbori, Shinsaibashi dan Namba.




Jambatan Ebisu-Bashi. Jambatan ni memang ramai manusia sebab ada billboard Glico Running Man di sini. Ia yang menjadi ikon osaka juga. Orang kata pergi Osaka wajib bergambar depan Glico Man ni.




Bunyi muzik  di sana sini dengan limpahan cahaya neon, menyebabkan Namba sangat hidup di waktu malam.




Running Man 


Shinsaibashi (心 斎 橋)

Shinsaibashi shopping street atau Shinsaibashi suji merupakan jantung osaka kerana ia sangat popular di Osaka. Panjangnya lebih 2km agaknya. Jenuh berjalan tak habis-habis rasanya. Syurga beli belah. Di sini ada Uniqlo, H & M, Disney, Fossil, Bershka dll. Sesuai sangat untuk para shopaholic dan fashionista. Suami sempat shopping di Uniqlo. Entahla tak sure mahal ke murah. Sebab target market untuk orang Jepun lainlah designnya. Orang Malaysia lain pulak designnya. Sesuai dengan cuaca. Samalah dengan H&M. Balik Malaysia try cari juga untuk compare harga tapi tak jumpa pun design yang beli di Jepun tu. So kalau dah berkenan beli je okeh. 






Dotonbori (道 頓 堀)

Kawasan pelancongan yang paling popular di Osaka. Tempat membeli-belah seribu satu macam jenis barang. Ada banyak street food seperti takoyaki, okonomiyaki dan ramen. restoren, pusat hiburan dll. Sangat hapenning pada waktu malam.





Dotonbori waktu malam



Street food yang kami cuba burger Lobster. Tak berani nak letak sos yang disediakan. Just roti, lobster & pepper. Harga > 1,000 yen. Rasa? Tak sedap pun!👻 sebab takda butter, takda mayonis, takda sos (sos mcd bawa dari Malaysia dah habis). Rasa plain lah. Isi lobster pun sejuk! Hehe. Next time bawak sos sendiri. 




Memang sakan kami berjalan tiga tempat ni. Rasa macam nak tercabut tapak kaki! 


Tiga-tiga tempat ni berhantu. Rasa macam nak repeat lagi.


2 ulasan:

  1. dihantui tak lagu tema Dotonbori ? hahaha.. balik Malaysia terngiang2 lagu Dotonbori few days jugakla. sebab kuat yang amat dipasangnya. takoyaki pun seram tak semua boleh makan.. T.T

    BalasPadam