#49 Manga Dan Anime Ditemui Ketika Berada di Japan




Sedang mencari-cari barang dalam Donki / Don Quijote di Tokyo terjumpa pulak plush toy dorayaki dan robot kucing jantan dari abad ke-22 yang sentiasa membantu Nobita dalam kesusahan. Tak lain dan tak bukan Doraemon! Siapa yang lahir tahun 80-an dan 90-an pasti tengok kartun Doraemon. Setiap hari Sabtu jam 7 malam terpacak depan TV. Nostalgia betul! Ikut wiki Doraemon salah satu manga terlaris di dunia sebab dah 100 juta salinan terjual! Wow! Mana taknya sampai sekarang Doraemon masih ditayangkan di TV. Haura yang 5 tahun tu pun kenal Doraemon, Nobita & Shizuka. Kalau korang nak tahu ada muzium khas untuk Doraemon di Japan di tempat kelahiran pencipta manga ni. Kalau ada peminat tegar Doraemon bolehla jejaki Fujiko.F.Fujio Museum yang terletak di Kawasaki-city, Kanagawa Prefecture. Yang nak beli plush toy Doraemon sini ada uols. 




Orang kata susah nak jumpa Ultraman di Japan walaupun dalam TV Ultraman muncul besar gedabak di tengah-tengah bandaraya Tokyo. Kami terjumpa pulak Ultraman Shop in Japan! Dulu masa kecik-kecik citer Ultraman, Gaban dan Suria Perkasa Hitam memang hero all time feveret! Citer ni ditayangkan di Malaysia tahun 90-an. Masa tu dah sekolah rendah. Hero paling gempak gils ketika tu. Tak boleh terlepas satu episod weh. Kalau tak.. mau menangis tak berenti. Tidak akan kulupakan hero mata lalat yang ada motor belalang tuh. Masa tu selalu bergaduh dengan adik perempuan no.2 (beza umur 2 tahun). Aku punya pakwe Kesatria Baja Hitam. Ko ambik Gaban. Gitulah kekdahnya zaman tak matang. Haha. Back to Ultraman. Dalam kedai ni macam-macam jenis figurines ultraman dan ultraman merchandise dijual. Ada Ultraman Taro, Ace, Gaia. Itu je yang kutahu. La ni makin ramai dah adik-beradik Ultraman. Ada Ultraman Seven, Jack, Neos, Cosmos, Nexus, Max, Astra, Agul, Scott, Chuck dll. Nama makin pelik! Kami secara tidak sengaja terjumpa Ultraman Shop masa tengah jalan kaki di sekitar Kobe! Kat Malaysia pun banyak toys Ultraman. Check it out here.




Manga (japanese comics) yang selalu kiteorang adik beradik beli masa kecik ialah Doraemon, Sailor Moon, Naruto, Dragon Balls, Detective Conan & Slam Dunk. Dulu ada anime ditayangkan di TV. Semua komik ni tak tahu ke mana dah perginya. Rasanya Bonda dah campak masuk dalam lori paper lama yang selalu hon depan rumah 😭 Ikut wiki; As of 2017, Naruto is the third best-selling manga series in history, selling more than 220 million copies worldwide in 35 countries outside JapanLegend ni semua komik ni. Nak beli balik tak jumpa dah! Naruto figurine boleh cari di sini.




Ini sangat awesome! Pelbagai koleksi Manga yang lama-lama kami jumpa dalam Manga shop di Kyoto, Japan. Semua manga. Buku-buku manga disusun rapi atas rak penuh satu kedai. OMG😱 Nampak One Piece! Sehingga Oktober 2017, One Piece dah terjual sebanyak 430 juta salinan di seluruh dunia. Making it the best-selling manga series in history! Wow! Siapa peminat One Piece?




Suit Figura atau patung aksi. Dulu selalu baca orang kumpul suit figura Kamen Rider, Super Sentai. Pengumpul-pengumpul tegar memang sukalah kan. Oh ini kami terjumpa di Kyoto! Tax free korang :D




Law in One Piece (tak pernah baca manga / tengok anime ni so no idea at all! Haha. Kedai di ada di luar Universal Studios Japan di Osaka.




Tengok tak cerita Detective Conan? Cerita penyiasatan ala-ala Sherlock Homes. Siri Bahasa Inggeris Detective Conan dikenali dengan nama CASE CLOSE. Panggilan di Japan Meitentei Conan = Detective Hebat! (Mei = Hebat ; Tentei = Detective). Seorang budak sekolah menengah jadi kecil akibat racun. Langsung jadi Detective Conan. Kebetulan pi ada Universal Japan Cool 2017 dalam Universal Studios Japan featuring Detective Conan! So ada menu Detective Conan Bread Bowl Soup & Detective Conan Hot Chocolate Drink. Sayangnya tak boleh makan minum pulak. Merchandise Detective Conan pun banyak dalam gift shop di USJ. 


So, korang suka baca manga apa & tengok anime apa? 




1 ulasan: