#47 Pengalaman di Kansai International Airport



30 March 2017 selamat mendarat di Haneda Airport. 14 April 2017 berangkat pulang ke Malaysia dari Kansai International Airport. Flight ke Malaysia jam 4.40 petang waktu Jepun dan tiba di Malaysia jam 10.25 malam.


 Dah alang-alang sampai Jepun rugi pulak kalau tak shopping sikit-sikit *cliche punya alasan*  Next post insya-Allah azie akan share apa yang kami shopping di Jepun :D Malamnya dah siap berkemas. Beli luggage 25kg nampaknya tak cukup. Huhu. Kalau bawa semua naik kabin memang lebih 14 kg untuk 2 orang. Jadi suami bertindak bijak dan rasional dengan beli extra kilo.


Awal pagi check-out dari guesthouse di Shin-Imamiya terus ke Kansai Airport (Nankai Airport Express). Harga tiket train 920 yen seorang. Sampai di airport kami cari locker dulu dan simpan beg. Next kita isi perut dulu dengan makan Udon. Alhamdulillah ada U-don halal di Kansai International Airport. Tak susah pun nak cari.  The U-don berada di Terminal 1, 2F.




Restoren ini menyajikan sanuki udon. Halal-authorized by Malaysian Halal Consultation & Training




Mula beroperasi seawal jam 7 pagi hingga 10 malam. Semua nampak sedap bila perut lapar!




Sanuki Udon Shikokuya. Restoren U-don self service atau layan diri. Pilih apa yang kita nak, sampai hujung baru bayar




Selesai makan, sila return dishes di tempat yang disediakan. Jangan tinggal selambak atas meja. Takde sapa nak tolong kemaskan. 




Dapat jugak makan Udon halal kat Japan. Heran betul semua benda rasa sedap kat Jepun ni. Salmon rice ball tu pun sama. Padehal nasi kosong dengan salmon je. Nikmat dapat makan nasi, Ya Allah hanya tuhan je yang tahu. Nak tunggu makan nasi lemak pak nassir lambat lagi.



Jam baru kul 10.30 am. Maka kita cuci mata dulu di Rinku Premium Outlet. Ada shuttle bas direct ke sana. Kiteorang ni terlewat sikit sebab bas dah berlepas ke sana. Kena tunggu next bus. Rupanya ramai yang habiskan duit di Rinku Premium Outlet sebab barisan makin lama makin panjang berlingkar-lingkar. Pheww! Mujur cepat sikit. Dapatlah duduk dalam bas.




Di sini TERRRRRbeli 2 biji handbag :P

Maka boleh pulang ke Malaysia dengan hati gumbira :D


TAPI


Pengalaman di Kansai International Airport memang tidak boleh dilupakan. Dari Rinku Outlet balik ke KIX airport lebih kurang jam 1 petang. Rupanya jam 1 petang tu orang ramai gila tengah beratur untuk check in luggage. Beratur berlingkar-lingkar, rapat-rapat dan suasana sangat sesak. Masa ni tengah kecoh-kecoh air asia announce polisi 7kg maknanya timbang semua termasuk hand luggage. Dan itulah yang berlaku pada kami.


Setiap penumpang di periksa dengan detail. Yang terlebih 7 kg hand luggage terpaksa beli kilo di kaunter. Size hand luggage diukur ikut spesifikasi yang betul. Pastu masing-masing tak boleh bawak lebih 2 beg untuk naik kabin. Jadi masa ini lah baru masing-masing berpeluh nak buka beg buat adjustment dan macam-macam. Abis semua orang nampak apa dalam luggage ko. Keadaan ni memang sangat MELAMBATKAN KEADAAN dan MENYESAKKAN SUASANA. Kebanyakkan penumpang nampak resah & gelisah.






Adui memang pengsan dan sakit kepala nak tunggu turn sendiri. Alhamdulillah suami jenis particular atau lebih tepat skema :p Me bawa backpack pink dan 1 paperbag shopping tadi. Husband bawa backpack juga. Kami dua orang tak lebih 14 kg (dah tambah kg kan malam tadi. Boleh kata backpack kosong konon-konon reserve untuk shopping di Rinku). 



Boleh bayang tak kalau suami jenis sambil lewa, tak kisah, pastu kedekut taknak tambah kg sebab nak jimat tak bertempat? Sah-sahla kiteorang pun kena sama buat adjustment dan tambah kg di kaunter. Sebenarnya memudahkan ramai orang bila ikut peraturan. Cepat selesai. Tapi berapa ramai yang ambil berat bab-bab macam ni. Kebanyakkannya ambil mudah & selfish! Jadi bila airlines buat detail check-in macam ni memang jadi SANGAT LAMBAT dan meletihkan!


Rasanya lebih 2 jam beratur untuk check in (kiteorang dah check in online cuma nak drop luggages je, sebab kaunter sama jadi pasrah lah beratur sama). Selesai check in beratur lagi untuk imigresen dll. Sudahnya ngam-ngam sampai waktu boarding. Rasa macam tak bernafas sebab terkejar-kejar. Masa tu rasa letih yang amat sangat. Lega bila dapat duduk dalam flight!


Masa tu terfikir, kalaulah shopping sakan kat Rinku sampai tak sedar masa berlalu dan sampai lewat di airport agaknya apa yang berlaku?


Jadi sentiasa beringat. Mesti sampai awal di airport! Jangan lengah-lengahkan masa sebab seribu satu macam boleh berlaku di airport! Dan paling penting ikutlah garis panduan yang dah ditetapkan pihak airlines. Nak travel kenalah rajin research dan ambil berat okeh!



1 ulasan: