#45 Shin Kobe Ropeway : Nunobiki Herbs Garden



Assalamualaikum. Gerak dari Masjid Kobe terus kita ke Kobe Nunobiki Herb Gardens & Ropeway. Kami naik subway dari Sannomiya Station ke Shin Kobe Station. Tambang 210 yen. Kobe Nunobiki Herb Garden merupakan salah satu herb garden yang terbesar di Jepun. Di sini ada lebih kurang 75, 000 jenis pokok herba dan 200 jenis bunga yang berkembang mengikut musim. Ada 12 jenis garden katanya yang mengikut tema berbeza. 



1,400 yen (round trip and admission to herb garden) 
900 yen (one way and admission to herb garden) 
800 yen (round trip after 17:00)
Garden tutup jam 5pm.




Jika pilih one-way trip, dari atas ke bawah kena turun jalan kaki. Jalan kaki ke bawah ambil masa lebih kurang 2 jam. Kena hiking la pulak. Tak larat dah. Jadi kami pilih round trip. Kos 1,400 yen x 2 . Pemandangan dari ropeway memang gorgeous. Anda nampak bandar Kobe dengan jelas! Nampak gunung dan nampak laut.



Shin-Kobe Ropeway dibuka tahun 1991. Route laluan dari Station Ropeway menuju ke Nunobiki Herb Garden yang berada di puncak gunung Maya. 



Glass kabin yang sangat selesa, nyaman dengan aircondnya dan yang penting privasi. Disajikan dengan pemandangan gunung, laut, nampak Kobe port, dari kejauhan juga nampak Osaka, nampak empangan, nampak glasshouse, nampak waterfall



Makin lama naik makin tinggi :D



Garden Terrace Glasshouse & Four Season Garden
April - Mountain cherry blossoms
May - Chamomile
June to July - Lavender
August - Lillies
October to November - Rose
November to December - Autumn colors



Nunobiki Gohanmatsu Dam the first concrete gravity dam in Japan -  'KOBE WATER'



Berlatarbelakang 'View Rest House'. Dalam tu ada restoren dan boleh shopping pelbagai produk yang diperbuat daripada herbs. Aroma of herbs sangat soothing and relaxing.



Sakura yang berkembang!


Rose Symphony Garden. Tempat lepak dan berehat minum coffee :D



Dari sini boleh nampak pemandangan Osaka Port, Osaka dan Rokko Island



Breathtaking view! Alhamdulillah.



Ini Fragrance Museum. Laluan ke fragrance museum kami nampak hall yang penuh dengan manusia. A wooden hall with great acoustics is a popular venue for concerts and recitals. Masa kami di sini ada pertunjukkan ballet.



Essential oils (EO). Macam-macam bau. Kami sempat bau a few eo. Maklumlah sekarang semua sibuk dengan diffuser dan essential oil. Bila pergi Bangkok kami jumpa banyak lagi pilihan EO yang harga lebih munasabah. Rupanya di Jepun juga ada. Yang ni Bergamot. 



Aroma Diffuser Woody Ball Mini. Klasik sangat bentuknya. Macam kepala Doraemon. 



Fragrance Museum ni ada cerita serba sedikit sejarah perfume. Rupanya bau miss dior dah dicipta dari tahun 1947. Joy Jean Patau dari tahun 1930. Phew lama dah tu. Channel pun ada. Alangkah bagus kalau ada penerangan in English juga.



Tak banyak aktiviti boleh buat kat atas ni. Unless kita turun bawah dengan menapak. Banyak lagi pemandangan alam semulajadi cantik boleh tengok. Masa ni penat rasanya nak menapak ke Garden Terrace Glasshouse. Kejap je chill chill atas ni. Pastu turun bawah semula. Sebelum turun kiteorang upload gambar dan tag Nunobiki Herbs Garden. Dapatlah percuma 2 paket bodybath chamomile untuk kenangan :D


Kita teruskan lagi jalan-jalan di Kobe. Kobe banyak tempat menarik. Next kita ke Kobe Harborland!



Tiada ulasan:

Catat Ulasan