#1 Persediaan Ke Hong Kong - Macau - Feb 2014

Assalamualaikum.

Alhamdulillah. Sampai dengan selamatnya di tanah air terchenta setelah seminggu berjalan-jalan di Hong Kong dan Macau. Ya Allah banyak sangat pengalaman manis (pahit pun ada) di negara Hong Kong ni. 

Okeh tanpa membuang masa ayuhhh kita kongsi apa yang perlu anda tahu sebelum travel ke Hong Kong. Currency dalam HKD. HKD100 = RM42 +-. Anda tak perlu VISA untuk ke Hong Kong.

HongKong ni ada musim juga.

Musim Bunga (Mac ke Mei)

Waktu malam mungkin sejuk. Suhu purata: 17⁰C - 26⁰C

Musim Panas (Jun ke Ogos)
Panas, lembap dan terik, dengan hujan sekali-sekala dan ribut petir. Suhu Purata: 26⁰C - 31⁰C

Musim Luruh (September ke November)
Terdapat tiupan angin yang menyegarkan, sinaran matahari yang banyak dan suhu yang selesa. Ramai yang menganggap inilah bulan-bulan terbaik untuk melawat Hong Kong. Suhu purata: 19⁰C - 28⁰C

Musim Sejuk (Disember ke Februari)
Sejuk, kering dan berawan, dengan kesejukan sekali-sekali. Suhu boleh turun hingga bawah 10⁰C di kawasan bandar. Suhu Purata: 12⁰C - 20⁰C

Sumber: http://www.discoverhongkong.com/

So kami memang plan nak rasa musim sejuk di Hong Kong. Itu yang pilih Februari. Sepanjang ada di sana suhu paling rendah bawah 8⁰C dan paling tinggi 21⁰C. Ketaqq lutut! Kecut kulit!

BOOK FLIGHT TICKET

Kami guna Air Asia sahaja. Tak pastilah murah ke mahal. 2org RM1100 pergi balik. Termasuk Insuran, makan-makan dalam flight pergi & balik, luggage pergi 20kg (makanan berattt ok! Tu pun terlebih 1.6kg mujur ok je). Balik luggage 45kg (kononnya reserve untuk shopping. Melampau sangat!), then pilih seat (wajib nak tepi tingkap, nak duduk depan2..senang nak keluar) & last but not least processing fee. Pada kami ok dah sangat tuuu...

BOOK HOTEL DARI BOOKING.COM

Kami guna Booking.Com sebab mereka takde hidden charges. Tax semua segala dah include dalam quotation price. Jadi senang kami prepare duit dari Malaysia ikut price HKD yang diberi. Ada setengah website tu harga murah tapi tidak termasuk tax. Bila nak checkin mulala harga hotel tak sama / berubah dengan harga booking. Maka mulalah pergaduhan yang tidak menarik. So be careful ok! Hotel pilihan suami HOTEL CASA. Ya Allah bersyukur dia yang pilih hotel (kalau hamba, mahu motel atau hostel aje sbb mahu jimat! Tapi bila dengar pengalaman traveller Malaysia yang kami jumpa di HK sangat kesian. Hari pertama mereka episod sedih dah melanda. Kadang2 hotel di HK indah khabar dari rupa. Maka berhati2 dalam memilih hotel / hostel / motel ). Baca review & lakukan sedikit research. Lebih2 lagi yang mahu datang dengan anak-anak. 

JANGAN LUPA SEDIAKAN ITINERARY 


CHECK WEATHER FORECAST SEMINGGU SEBELUM BERLEPAS

Masa beli tiket last year Oct 2013, HK ni sunny 16-23 Feb 2014. Suhu dalam 15ºC - 21ºC. Tapi masa kami pergi tu gloomy & windy. Suhu paling rendah sampai bawah 8ºC. Mujurlah baju tebal bawak sehelai dua. Penyelamat!

HK MAIN AREA


1. Lantau Island - Airport, Disneyland, Citygate Outlets, Ngong Ping 360 Village.

2. Kowloon - Avenue of Stars, Symphony of Lights, Ladies Market, Museum2, Shopping Complex (Times Square)

3. Hong Kong Island - The Peak, Madame Tussauds, Sky Terrace, Ocean Park, Islamic Centre


OCTOPUS CARD

Octopus Card ini merupakan MTR card yang sangat sesuai untuk traveller. Boleh beli di kaunter Airport Express. Harga HKD 150 untuk dewasa (HKD50 deposit, balance HKD100 untuk digunakan). HKD50 ditolak siap2 dari total amount Octopus Card. If nak topup, boleh topup di information counter di MTR station / 7-Eleven. Minimum Top up HKD50. No extra charge. Jangan risau tempat topup sungguh banyak. Bersepah-sepah 7-Eleven di serata HK. Mudah dan senang. Sebelum pulang Malaysia, boleh refund Octopus Card ni. Baki dan deposit dipulangkan. Tapi charge HKD9 dikenakan untuk setiap card.


MTR MAP
Bila buat plan itinerary, refer map MTR untuk direction. Lagi bagus kalau sertakan sekali dengan direction Google Maps. Kami buat list direction pastu letak sekali dengan print screen Google Maps. Yerla walaupun ada internet kat phone tapi cara tradisional kena ada jugak.

Kat sana kalau tempat yang ada logo merah kat bawah tu maknanya ada MTR station kat situ.




Check route dengan harga kat website MTR awal2 sebelum pergi so boleh budget berapa expenses nak prepare nanti.


TRAVELLER SIMCARD

HKD88 untuk satu simcard. HKD 78 akan ditolak directly untuk bayaran internet. Balance prepaid HKD10. 14 hari unlimited Internet (then expired). Boleh guna sampai lebam. Nak download movie ke nak tengok youtube ke silakannnn :) Tapi kami banyak pakai untuk Google tempat2 yang nak dituju. Instagram & Whatsapp. Haha. Ia sangat membantu!! 6 hari 5 malam di HK kami guna dalam 260MB sahaja. 

Naik ke Departure Hall (Level 7). Cari kedai 1010. Katakan kepada orang kedai 'I want to buy the traveller's sim card'. Nanti dia mintak passport just untuk pengesahan. Tengok jer tapi tak bukak pon passport tu. Staff 1010 akan tolong setup semua dalam phone kita. Terus boleh pakai. 4G LTE gitu.



MAKANAN HALAL

1. HK International Airport (Popeye) 

2. Disneyland (Tahitian Terrace)

3. NgongPing 360 (Ebeneezer's Kebab)

4. Wan Chai Road (Islamic Canteen Centre dalam Masjid Ammar)

5. Tsim Sha Tsui (Chungking Mansion) - Tak sempat cuba

6. Citygate Outlet (FoodRepublic) Ada blogger yang bagitahu ia halal. Tapi kami dah survey keliling segenap penjuru Food Republic ni, tak nampak logo halal dan sangat meragukan kerana ia ala-ala food court dan pinggan sudu semua bercampur. Kami rela puasa dari makan kt sini. Maka tepuk dada tanya iman masing-masing ye. Hihi.

SOLAT

Qiblat 285 degree. WAJIB download compass apps & waktu solat. Mudah untuk tentukan arah kiblat. Bawak telekung & sejadah bila jalan2.

BOTOL MINERAL KOSONG UNTUK TOILET BUSINESS

Kami hari2 bawa botol mineral kosong. Mujur hotel kami stay sediakan air mineral bolehla guna botol mineral tu (kalau takde bwk je botol mineral kosong dari Malaysia). SANGAT MEMBANTU untuk kerja2 pembuangan kecil dan besar jika diperlukan ketika berjalan-jalan. Haha. Bwk botol kosong je nanti refill di tempat basuh tangan. Air memang tiada dalam toilet. Wet tissues juga membantu. Sebab itu toilet mereka SANGAT BERSIH!

BWK PLAIN WATER, AIR KOTAK, MAKANAN EXTRA KETIKA BERJALAN-JALAN

Kalau hotel anda tidak sediakan mineral water, boleh siap2 bawa botol kosong dan letak dalam hand luggage. Tiba di airport boleh je refill air dari water dispenser. Air minum di Hong Kong memiliki standar Organisasi Kesihatan Dunia. Sila bawak makanan extra bila berjalan2 keliling Hong Kong. Ini dah sah-sahla wajib kan. Ingat senang nak cari kedai HALAL. Bwk je no harm. Semua tempat dibenarkan bawa masuk makanan & minuman! 

SOUVENIERS & SHOPPING


Ladies Market 

1. T-Shirt – yang kualiti elok sikit 4 helai HKD100. Ada kedai yang jugal 7 helai HKD100 
2. FM - 10 unit dengan harga HKD100 




12 ulasan:

  1. wah... sgt informatif..tq for sharing info.. :)

    BalasPadam
  2. berapa total budget pergi sana eh? and boleh ke kalau buat semua ni dalam masa 4d 3n?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Budget dalam lebih kurang 3k dan ke atas untuk 2 orang termasuk flight, hotel, makan & tiket2 masuk park. Tak sempat nak pergi semua ni 4d 3n.
      Cadangan saya:
      Day1: Disneyland
      Day2: Ocean Park
      Day3: NgongPing Village
      Day4: Shopping & Souvenier
      Malam bolehla selit2 pergi Avenue of Star :)

      Selamat melancong!

      Padam
  3. salam nk tanya wajib ke beli kad octopus tu? dan kalau pergi satu family 3 dewasa 2 kanak2.. kena beli 5 kad ke atau memadai beli satu share ramai2?
    tq. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam & Eid Mubarak,

      MTR di HK memang Terbaik! Senang naik MTR untuk berjalan di sekitar HK. Boleh kata hampir kesemua public transport di HK guna Octopus Card. Jimat & berbaloi. Mudah untuk reload. Setiap seorang perlu 1 kad. Kanak2 umur 3-11tahun guna kad octopus berbeza. Harga pun lebih murah. Moga2 membantu :)

      Padam
  4. Harga tiket disney berapa? Beli online direct Disney lebih untung atau beli di airport HK

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cikpuandyla,
      Alamak tak perasan your comment. Harga tiket Disneyland tak ingat. Tapi i ada letak detail info pasal tiket ni dalam salah satu entry di atas. Entry Day 2 tak silap.

      Padam
  5. wah best! tq for this info sgt membantu!

    BalasPadam
  6. Number Malaysia aktif tak kat HK?

    BalasPadam
  7. Number Malaysia aktif tak kat HK?

    BalasPadam