#4 Hong Kong Day 3 - Ngong Ping Village, City Gate Outlet, 1881 Heritage, Avenue Of Star & Symphony Of Light

Assalamualaikum.

Rabu - 19 Feb 2014

Teaser sikit aktiviti hari ni,




Suhu di apps phone lebih kurang 8ÂșC. Tengok luar tingkap hujan rintik-rintik dah. Alamakkk.. Hari ni nak pergi naik cable car. Harap2la tak tutup. Tiket dah beli. Pernah baca blog, mereka tak dapat naik cable car. Ditutup kerana cuaca tidak mengizinkan. Bincang dengan suami nak ikut itinerary ke tukar plan. Last2 kami decide try tengok dulu. Selesai semua perkara yang perlu dalam 9.30am kami gerak keluar.



Pagi ni mahu ke Ngong Ping 360. Dari Stesen MTR Yau Ma Tei, turun di Lai King tukar train untuk ke Tung Chung Station. Exit B.

MTR Tung Chun

Keluar terus nampak City Gate Outlet (tempat kegilaan pelancong bershopping dan jika di Malaysia, umpama di JPO la gitu).

Untuk ke stesen cable car ni, dari Exit B jalan terus sampai depan. Lalu depan Manning @ Guardian, singgah beli mask kot2 sejuk berasap atas gunung nanti.


Pic ini ambil masa nak balik.  Nampak tak MTR Tung Chun tu. Rombongan belah kanan ni nak ke arah cable car tu

Ni la kawasan lapang tu. Pic ni ambil masa dah nak balik. So dari MTR,  Manning @ Guardian akan berada di belah kiri anda.

Belah kanan anda akan nampak stesen bas. Terus jalan ke depan sampai nampak escalator tinggi ke atas kat tengah-tengah ruang lapang. Sampai di atas ramai dah yang beratur panjang. Legalah, ini bermakna ia beroperasi seperti biasa walaupun cuaca berangin semacam. Mujur dah beli tiket Crystal Cabin di Ding Ding Travel (HKD170 per pax) semalam. Beratur panjang tu naik Standard Cabin. Bezanya? Crystal Cabin see thru, maka nampak laut, hutan segala bawah tapak kaki tu. Agak menyeraaamkan! Tryla berdiri.



Alhamdulillah. Sampai atas je terus dapat naik Cable Car tanpa beratur sebabnya takramai yang naik Crystal Cabin ni! Perjalanan ke atas mengambil masa 20 - 25 minit. Subhanallah view sepanjang 5.7km ni tak terkata rasanya. Pemandangan sungguh MENAKJUBKAN. Totally different perasaannya naik cable car di Langkawi mahupun Genting. Tak reti nak describe camne, silalah datang & feel sendiri. Tempat WAJIB datang jika sampai ke Hong Kong ni.


View di bawah

View di atas

Sampai di puncak, hanya tuhan je yang tahu betapa SEJUK & BERANGIN. Redha je la. Di atas ni ada patung Buddha duduk yang terbesar di dunia - Tian Tan Buddha Statue. Tingginy34 meter dan posisi duduk itu dikatakan melambangkan ketenangan.




Kami takat tengok dari jauh je. Kalau nak pi sane boleh jalan kaki. Selesai amek gamba, kami pun turun. Ya Allah angin agak kuat. Orang pun dah mula ramai. Memang laku jualan baju sejuk & glove ketika ini. Masing2 tidak mampu menahan. Mulut pun dah keluar wap2.


Ngong Ping 360



Makanan halal di atas ni - Ebeneezer's Kebab.

Perjalanan ke bawah hanya kami berdua je dalam cable car. Dapatlah feel romantik2 dengan suami sambil menyaksikan keindahan alam ciptaan Allah. Angin di luar bertiup kuat smpai kami dengar bunyi angin yang menderu. Cabin bergoyang juga tapi tidaklah menakutkan. Di bawah ni pose wajib kalau naik crystal cabin ni ye. Ni pura-pura berani je. Sebelum duduk ni, duk fikir2 juga kukuh ke kaca cabin ni, kalau terjatuh camne? Kene sambar helang? or tersangkut kat pokok? Dengan ketinggian camni survive kah aku? Haihhlaaa...macam2. Suami rilek je berdiri cekak pinggang. 






Dah sampai di bawah, barulah masuk ke CityGate Outlet. Cari Food Republic untuk makan. Tapi tak jumpa kedai halal pun. Logo halal juga tiada. Ragu-ragu nak makan di sini. Maka kami decide balik hotel. Sangat menyesal tak makan kebab di puncak gunung tadi tu. 




Dalam lapar kebulur tu sempat lagi pusing2 City Gate ni nak tengok ape yang menarik. Orang kata Timberland murah. Pergi outlet Timberland dah macam Warehouse Sale Hush Puppies kat Armada Hotel. Memang full house! Kami pun meramaikan lagi. Hahaha..Memang murah la kot, kasut lelaki & perempuan banyak sangat pilihan! Stok saiz pun banyak. Suami yang shopping kat sini, hamba tolong pegang barang je. Hihihi...Tshirt tak sampai RM100 (round neck). Banyak pilihan kasut <RM300. Beli 3 dapat lagi extra 20%. Makin banyak beli makin banyak extra discount. Memang berbaloi.
*sorry takde pic di Timberland. Tak sempat nak ambil.

Jam 4.00pm gitu kami gerak balik ke hotel untuk makan & solat. Naik MTR Stesen Tung Chung tukar train di Lai King untuk ke Yau Ma Tei. Dalam 4.30pm sampai hotel, makan kenyang2, solat, tengok tv dan keluar balik berjalan dalam 6.15pm. Next destination is;


Nak ke sini naik MTR dari Stesen Yau Ma Tei ke Tsim Tsa Tsui. Pastu ambik Exit J. Menapak lagi. Jalan kaki jauh juga untuk sampai ke sini. Avenue of Stars tu dekat station East Tsim Tsa Tsui.





Setel tengok Symphony Of Lights kami gerak balik ke MTR Tung Chun jalan kaki ke arah East Tsim Tsa Tsui Station Exit L6 untuk ke 1881 Herritage. Binaan di 1881 Herritage ni berubah-rubah ikut event agaknye. Ni sempena Valentine Day. Itu yang ada Giant Roses kat tengah2 laman ni.


1881 Heritage

Kemudian kaki ini melangkah terus ke Canton Road. Di sini banyak rumah-rumah fesyen terkenal dunia. Semuanya branded! Cuci mata dari luar sahaja le. Queue paling panjang adalah di Hermes.


Sepanjang Canton Road

Haiphong Road (agaknye)

Berpeleseran bersama suami menikamati keindahan malam di HK. HK ni lampu2nya TERLAJAK meriah. Signboard kedai pun besar2 belaka. Nampaknye harini pun jauh juge kaki melangkah. Terasa diri ini makin ringan! Hmm..pastikan kasut yang anda bawak selesa dan ringan supaya tidak mendera kaki anda ye.

Lepas kawasan lampu2 ni kitorang jumpa Masjid Kowloon.

Kowloon Mosque And Islamic Centre

Jam 10.30 pm sampai hotel, makan, solat. Alhamdulillah Day 3 berakhir dengan baik. Sebelum tido semak itinerary untuk esok. Lets Macau tomorrow!



Lain-lain entry berkaitan Hong Kong Travelogue 2014;

Persediaan Ke Hong Kong - Macau - Feb 2014

Hong Kong Trip Day 1 - LCCT, Casa Hotel

Hong Kong Trip Day 2 - Ding Ding Travel, Disneyland, Ladies Market

Tiada ulasan:

Catat Ulasan