Hiking Bukit Gasing



Salam gais. Tajuk blog: Hiking Bukit Gasing. Pertama kali  tau hiking Bukit Gasing. Entrance dah betul dari Hutan Pendidikan Bukit Gasing. Tapi bila keluar hutan, jumpa Jambatan Gantung Taman Rimba Bukit Kerinchi, PJ. Sis keliru nih..yang penting korang tahu tak wujud jambatan macam ni di Kuala Lumpur?

Jambatan Gantung Taman Rimba Bukit Kerinchi, PJ


Okeh kita start dari awal. Search google maps: Bukit Gasing Forest Park Main Entrance

Kali ini gerak awal sikit. Dalam 7.30am dah sampai Jalan Tanjong 5/4. Tempat letak kereta disediakan namun terhad. Parking dah mula memenuhi bahu kiri jalan. Jalan di sini agak sempit, jadi sebelah kiri jalan sahaja dibenarkan parking. Jangan parking belah kanan. Nanti kena saman. Azie nampak sendiri ada kereta yang kena saman. Line kuning kan tuuu.

First timer haruslah bergambar depan signage 'Hutan Pendidikan Bukit Gasing'. Baru perasan ada dua ketul gasing kat tepi tu.

Mula-mula akan jumpa signage warna kuning (K1) dan warna biru (B1). Tak taula nak ikut biru atau kuning. Pastu depan sat lagi jumpa pulak signage biru ni. Pintu Petaling Jaya atau Pintu Kuala Lumpur. Yang ni pun sis keliru. Pintu Kuala Lumpur keluar kat mana pulak? Takpelah ikut sahaja crowd yang ramai-ramai itu. Makin ke dalam, makin berkurang crowd tadi. First pit stop kami pergi ke kuil hindu untuk tengok view dari puncak. Nak sampai ke sini memang mendaki habis. 

viewpoint Bukit Gasing dari kuil hindu 

Viewpoint Bukit Gasing di kuil hindu berdekatan dengan Telekom Tower. Apa yang Azie faham tiada trail yang jelas dalam bukit gasing ni. Trail bukit gasing dalam satu loop yang besar. Anda boleh ikut sahaja mana-mana trail tidak akan sesat dalam Bukit Gasing. Begitulah menurut pendaki yang sudah biasa dengan Bukit Gasing. Tinggal lagi, trail yang kita lalu itu...sama ada dekat atau jauh, senang atau susah. So nasiblah....just explore...

Jadi, susah juga bila hiking tanpa arah tujuan. Peak Bukit Gasing tiada view. Jadi kami target tuju 3 tempat di Bukit Gasing;

1. Viewpoint di kuil hindu
2. Jambatan Besi Taman Rimba Bukit Kerinchi
3. Jambatan gantung @ Suspension Bridge

Viewpoint di kuil hindu selesai. Next, kita cari Jambatan Besi Taman Rimba Bukit Kerinchi pulak.

Turun bukit, naik bukit, lalu sungai..... akhirnya sampai ke Jambatan Gantung Taman Rimba Bukit Kerinchi

Jambatan Gantung Taman Rimba Bukit Kerinchi

Bila borak-borak dengan pendaki lain faham lagi yang Jambatan gantung Taman Rimba Bukit Kerinchi ini boleh diakses dari 3 laluan masuk iaitu:

1. Hutan Pendidikan Bukit Gasing.
2. Taman Rimba Bukit Kerinchi.
3. Pusat Komuniti Lembah Pantai.

Ketiga-tiga tempat ini mempunyai tempat letak kereta tersendiri. No wonderlah bila tanya ada yang letak kereta di Lembah Pantai.

Last pit stop ialah jambatan gantung bukit gasing

Dah nama hutan pendidikan banyak papan info diberikan kepada pendaki. Tinggal lagi nak baca atau ignore sahaja. 

Jambatan Gantung Bukit Gasing


Suspension Bridge. Muat sebelah kaki sahaja. Honestly Azie tak boleh nak bagi trail map yang jelas sebab kiteorang just explore dalam hutan pendidikan Bukit Gasing nih. Nak ambil gambar signage pun takde. Jalan mana yang diambil pun tak sure. Kalau penat berenti. Tapi memang penat lah weh bukit gasing ni. Di jambatan kayu ni kiteorang duduk sebentar minum dan makan coklat untuk energy. Dah hilang lelah barulah patah balik ke main entrance tadi. 

Dalam 3-4 jam juga hiking dalam bukit gasing. Semoga hutan simpan bukit gasing ni benar-benar disimpan dan tidak jadi mangsa pemaju yang rakus.

Till then wassalam..

2 ulasan:

  1. hiking kat bukit gasing ni memang best la... apa top 3 tempat hiking kesukaan anda?

    BalasPadam
  2. wah...menariknya baca pengalaman hiking you...teringin nak hiking jugak lepas2 covid ni...

    BalasPadam