Ladang Bunga Matahari di Thailand

Assalamualaikum



Pheww, akhirnya berjaya updated! Kali ini Azie nak share misi kami mencari bunga matahari sangat cantik di Thailand. Thailand memang banyak tempat-tempat scenery yang menarik. Walaupun 3 minggu di sana memang tak sempat nak cover semua. Suami bekerja Isnin - Jumaat. Hujung minggu baru boleh berjalan jauh-jauh. Banyak tempat-tempat menarik di Bangkok tak sempat kami cover. Takpe next time InshaAllah!

Suami memang tak tahu menahu tempat ni. Lepas azie lakukan sedikit research & pembacaan baru ajak suami ke sini. Kata suami, setakat nak tengok bunga matahari depan ofis dia banyak bunga matahari! πŸ˜‘  TAKNAK! Saya nak LADANG BUNGA MATAHARI😭  *hentak-hentak kaki*

Isnin (Thailand Public Holiday). My birthday kebetulan sama dengan birthday Raja Siam King Bhumibol yang telah mangkat dan telah memerintah Thailand selama 70 TAHUN. Raja paling lama memerintah di dunia! Kalah Queen E. Jadi bolehlah laksanakan misi mencari Ladang Bunga Matahari terbesar di daerah Lopburi, Thailand. 

Ayuh! 

Ini tentatif perjalanan kami dari Bangkok Patio Apartment (Sanam Pao BTS Skytrain) ke Daerah Lopburi (150km North Bangkok)

6.03am : BTS Skytrain Sanam Pao Station > BTS Skytrain Sala Daeng Station
Tiket: 34 Baht

6.35am : MRT Bangkok Metro Si Lom Station (underground journey of Bangkok) > MRT Bangkok Metro Hua Lamphong > Exit No.2 Hua Lamphong Railway Station
Tiket: 19 Baht 


7.00am - Hua Lamphong Railway Station Tren No.111 > Lop Buri
Tiket: 50 Baht (Kelas 3: Standee)


9.40am : Tiba Stesen Lop Buri


9.50am : Teksi to Sunflower Farm No.8
Harga tambang teksi: 300 Baht!


Tiket masuk ladang bunga matahari : 10 Baht seorang


12.30pm : Lop Buri > Bangkok Tren No.106 Platform 2
Tiket: 50 Baht (Kelas 3: Standee)

Total kos perjalanan / bajet untuk dua (2) orang : 926 Baht (RM117)
[Currency semasa : 100 Baht = RM12.64]

Perjalanan dari Bangkok ke Lop Buri memakan masa 3 jam. Kami nak pergi awal ke Lop Buri dan balik awal ke Bangkok. Decide ambil train awal pagi seawal 7.00am. Tiket keretapi boleh check di sini --> http://thairailways.com/

Seawal jam 6am lepas solat Subuh kami siap-siap turun dari apartment. Terpaksa menapak kerana tuk-tuk apartment (FOC) ke BTS Skytrain Sanam Pao masih tidak beroperasi. Untuk info mengenai tiket BTS Skyrain boleh refer sini. Kenapa website mendung berarak kelabu? Thailand masih dalam tempoh berkabung. Mereka berkabung selama setahun dari tarikh mangkat! --> TIKET BTS SKYTRAIN

Turun di BTS Skytrain Sala Daeng Station untuk tukar train naik MRT Bangkok Metro (underground) ke Station Hua Lamphong Railway Station. First time naik MRT. Pusing-pusing jugak nak turun ke bawah-bawah-bawah tanah mencari Si Lom Station. 

Sampai Si Lom Station terus beli tiket di machine yang disediakan. Jangan risau ada ENGLISH option. Senang je nak purchase tiket MRT seperti gambar di atas. Selesai beli tiket, just tunggu train sampai. Perjalanan pagi-pagi buta macam ni tak ramai orang. Tak perlu bersesak-sesak.


Tiba di Station Hua Lamphong, ambil Exit No.2 untuk ke Bangkok Railway Station (Station Hua Lumpong)


Masuk pintu di atas, terus toleh belah kiri akan nampak 'TICKET OFFICE FOR FOREIGNERS'. Beli tiket ke Lop Buri di sini. By default diorang akan bagi seat Kelas 3: Standee. Sebab itu paling murah. Standee tu maksudnya tiada no mbor tempat duduk. Kena berdirilah jawabnya selama 3 jam. Kalau keretapi kosong boleh buduk di mana-mana seat kosong yang tiada orang. Kalau nak naik kelas 2 (tempat duduk ada seat) kena tanya  harga dan request. Harga lebih mahal semestinya. Kami tanya harga Kelas 2 (tak silap lebih kurang 130 Baht seorang). Jauh bezanya. Tetap juga ada kipas je. Tetap takda aircond. Terus tak jadi! Hiks.

Mujur selama 3 jam perjalanan keretapi TAK RAMAI ORANG walaupun hari Sabtu. Mungkin sebab awal pagi. Jadi bolehla kami duduk selama 3 jam sampailah tiba di Lop Buri. Kelas 3 hanya ada kipas. Tiada aircond. Seat mula-mula kami duduk tu seperti gambar di atas. Itu seat Kelas 2 yang ada nombor tempat duduk. Sebab seat row by row. Ada konduktor train check tiket tau. Lepas dia check kami kena halau hahaha. Disuruh kami pi depan lagi. Lepas pi depan...kami duduk di seat kosong yang mengadap antara satu sama lain. Barulah boleh duduk dengan aman dan tak kena halau. 


Eh eh berapa orang je turun di Station Lop Buri ni. Konon nak share teksi dengan pelancong lain tapi nampaknya kami berdua je pelancong kat sini. Ada couple Mat Saleh tu taknak naik teksi. Mereka nak ronda-ronda area berdekatan dulu. Jarak dari Stesen Lop Buri ke Ladang Matahari lebih kurang 20 km. Orang teksi tu cakap tiada bas awam yang pergi ke sana. Kesahihannya tidak dapat kami nak pastikan. Jenuh kami tawar menawar. Akhirnya terpaksa redha dengan harga 600 Baht! Untuk dua orang (return). Mahal Ya Rabbi.

Lebih kurang 20-30 minit perjalanan menaiki teksi akhirnya kami tiba di Ladang Bunga Matahari di Lop Buri Thailand. Masuk ladang bunga matahari kena bayar lagi 10 Baht seorang. Dah sampai pun. Bayar ajelah. Jom tengok gambar penuh. Berbaloi ke tidak pergi jauh-jauh nihhhh.


Berbaloi bersusah payah datang sini. Masha Allah ceria betul alam ciptaan Allah. Warna kuning memenuhi ladang! Seluas saujana mata memandang. Bunga matahari berkembang cantik tinggi lampai melambai-lambai ditiup angin seolah-olah menyambut kedatangan kami. Tak pedulik dah cuaca panas terik. Tak sempat nak fikir kulit sunburn ke tak. Lepas suami bayar admission fee terus berlari-lari masuk ladang macam kanak-kanak riang dapat coklat. Rasa nak lompat bintang! 

Masalah utama bila jumpa bunga matahari seluas ladang, semua sudut rasa nak ambil gambar. Ish ish ish perangai. 10 kali swafoto tak cukup-cukup. Kiri kanan depan belakang, semua angle dirakam sebagai kenangan. Mujur suami sporting to the max. Huhu.

Meh nak share sedikit info pasal bunga matahari. Bunga matahari boleh mencapai ketinggian antara 90 - 360cm. Batangnya berbulu kasar. Kami ke sini hujung November. Bunga matahari di Lop Buri subur dan mekar antara Nov - Jan. Tumbuh menghadap arah terbit matahari. Lop Buri ni mesti kawasan tanah tinggi dan banyak menerima cahaya matahari. Sebab bunga matahari di sini benar-benar subur dan bunganya cukup besar!

Bunga matahari di sini hasilkan biji bunga matahari. Biji bunga matahari kita tak nampak sebab diselaputi kulit tebal dan keras di luarnya. Sebab itu, tu biji bunga matahari banyak dijual di Thailand. Suami dah beli macam-macam perisa. Ada perisa udang, ayam, bbq, spicy dll. Korang boleh cari di supermarket TOPS sebab yang itu ada cop halal Thailand. Kat ladang ni takde jual yang ada perisa tu. Perisa original dan kuaci je ada. Selain itu, ada dijual pelbagai jenis kerepek pisang yang takda kaitan.

Oklah lepas posing sana sini, mohla kita balik. 3 jam lagi naik keretapi. Siap sedia untuk sakit pinggang dan basah ketiak sebab waktu dah masuk tengahari. Train pulak ada kipas sahaja & tiada aircond. Bertabahla dengan bau-bauan semulajadi. 

Mission accomplished!

Boleh refer link di bawah ini πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡ untuk Bangkok Travelog 2016 & 2014 :D
*sepatutnya link warna biru. Tapi dia tak bertukar jadi biru. Whateverlahhh*

2016
2016, Jumpa Ex-Boyfriend Di Bangkok Thailand
2016, Best Ke MBK
2016, Siam Paragon Siam Center Siam Discovery
2016, Keunikan Pasar Minggu Chatuchak & Terminal 21 Bangkok
2016, Restoren Halal dalam Don Mueang International Airport
Sea Life Bangkok Ocean World, Thailand
11 Tempat Menarik di Bangkok, Thailand
Ladang Bunga Matahari di Thailand
Day Trip to Lopburi
Tempat Makan Halal di Bangkok | 9 Senarai Restoren Halal Muslim Thai
Makanan Halal Bangkok | Usman Muslim Thai Restaurant
Makanan Halal Bangkok | Farida Fatornee Muslim Food Restaurant
Makanan Halal Bangkok | Kah Jak Thai Halal Restaurant Chactuchak Weekend Market
Makanan Halal Bangkok | Yana Restaurant, MBK
Makanan Halal Bangkok | Sophia Muslim Food Restaurant

2014
#1 Bangkok 2014 : TIPS Persediaan Bercuti di Bangkok, Thailand
#2 Bangkok 2014 : Abloom Service Apartment, Sanam Pao
#3 Bangkok 2014 : The Choa Phraya แฑ่ΰΈ™้ΰΈ³ΰΉ€ΰΈˆ้าพระฒา
#4 Bangkok 2014 : The Grand Palace, พระบรฑฑหาราชวัΰΈ‡
#5 Bangkok 2014 : Temple Of Dawn ซอฒปรกอรุΰΈ“ ΰΈ­ΰΈ£ุΰΈ“ΰΈ­ΰΈ‘ΰΈ£ิΰΈ™ΰΈ—ΰΈ£์ 
#6 Bangkok 2014 : Chatuchak ΰΈ•ΰΈ₯ΰΈ²ΰΈ”ΰΈˆΰΈ•ุจักร Weekend Market
#7 Bangkok 2014 : Part 1 - Shopping Malls In Bangkok 
#8 Bangkok 2014 : Part 2 Shopping Malls In Bangkok
#9 Bangkok 2014 : Terminal 21 Shopping Mall TERunik di Thailand
#10 Bangkok 2014 : Makanan Halal di Bangkok, Thailand
#11 Hasil Pelaburan di Bangkok


4 ulasan:

  1. azi, stay kt hotel mana kt bangkok?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hai Shazass,
      Azie stay di Bangkok Patio Apartment di Sanam Pao, Bangkok

      Padam
  2. Salam,
    Harga teksi 600 bath tu pergi balik ke?

    BalasPadam