Cubaan DIY Rak Besi IKEA






Sebelum pergi IKEA, kena rajin browse website IKEA dan tengok dulu apa-apa yang menarik untuk masuk list. Kebetulan ternampak IKEA Hyllis shelving unit tengah ada promo bulan April. Harga berpatutan sebab ia rak besi galvanised. Kemudian ada plastik di kaki untuk protect lantai dari calar balar. So oklah kan.




SEBELUM
(macam rak besi industri kat kilang)




SELEPAS
(nampak lebih glam!)


Cara DIY Rak Besi IKEA kepada Gold

Barang yang diperlukan:

2 unit Hyllis shelving unit

4 unit Gold spray paint (goncang rata sebelum guna)

Screwdriver



TIPS: Spray dulu siap-siap untuk kemasan yang lebih cantik, rata dan tidak bercapuk. Lepas kering baru pasang siap rak. Sebab kedua-dua rak di atas dah siap pasang baru spray. Spray kaki senang tapi agak mencabar part nak spray rak yang melebar tu. Belum part bertarung dengan angin. Tuan suami spray tempat lapang luar pagar rumah. Bersiap sedia untuk cramp tangan. Masa spray jangan lupa pakai mask. Lebih kurang sejam cat dah kering.


Gold spray paint tak banyak pilihan di Malaysia. Jenuh nak mencari dan memilih. Setakat ini kami jumpa di Ace Hardware Ikano Damansara. Brand Rust-Oleum. Harga RM50 lebih sebotol! Kenapa mahal sangat nih! *pengsan* Tolong bagi cadangan kat ruangan komen kat mana nak beli spray paint yang murah. Sedang mencari lagi warna metallic gold dan metallic rose gold (copper). Thank you uols :D





Realitinya:

Harga 2 unit Hyllis shelving unit - RM49.90 x 2 = RM99.80
Harga 4 unit Gold spray paint - RM56 x 4 = RM224

jadi seketul rak yang berwarna gold ni harganya RM162. Berbaloi ke tidak?

Next plan: tukar langsir, cat semula kaki meja, beli carpet, beli kerusi office, tambah pokok lagi biar jadi hutan :D



Tiada ulasan:

Catat Ulasan