10 Tempat Menarik di Kyoto Japan



Hello こんにちは

Susahnya nak move on! Balik dari Japan banyak dapat pengalaman baru, penerokaan dan ilmu yang tidak terlihat di dalam buku. Semua sudah saya kongsi dalam travelog Japan sebelum ini. Beberapa bulan awal merencana percutian kerana lebih banyak wang dapat dijimatkan, lebih banyak tempat dapat dituju. Dari Tokyo ke Gala Yuzawa di Niigata kemudian beberapa hari menginap di Kyoto sebelum ke Osaka langsung ke Nara, Kobe dan Himeji sebelum pulang semula ke Malaysia! 


Ke mana pun anda pergi pastikan anda travel with style knowledge! Kami berpeluang jalan-jalan di Kyoto. Tahu tak apa yang menarik di Kyoto? Jom baca 10 tempat menarik di Kyoto Japan.


1. Fushimi Inari

Journey through a thaousand gates! Cubaan bergambar kali ke-52 baru dapat gambar elok ni. Fuh! Gigih. Juga dikenali dengan panggilan Tori Gates. Laluan Fushimi Inari ni dalam 4km. Total eksplorasi lebih kurang 2 jam sampai ke puncak dan turun balik. Dimana-mana kulihat warna oren! Warna oren benar-benar memiliki aura warna yang luar biasa. Sangat aktif dan bertenaga bila lihat banyak warna oren! Hahah. Oren melambangkan keceriaan & bersemangat!



2. Kimono Forest

The Kimono Forest terletak di Randen Arashiyama Station. Apa yang menarik di Kimono Forest? Di sini ada koleksi tiang setinggi 2 meter berbentuk silinder yang di dalamnya ada kimono pelbagai design yang cantik dan menarik. Katanya di sini ada 600 tiang Kimono dengan 32 corak yang berbeza. Idea ni agak brilliant dan sangat unik. Letak Kimono di stesen tram lama untuk menyuntik suasana baru dan nak attract lebih ramai pelancong datang ke sini. Datang malam ada lampu LED!



3. Arashiyama Bamboo Forest

Arashiyama Bamboo Groove, one of the world prettiest grooves. Sapa nak #ootd dan swafoto di Kyoto Japan wajib mai sini. Sekeliling kulihat hijau. Mohon datang sini awal pagi ataupun lewat petang. Avoid weekend completely terutama waktu peak season seperti Spring dan Autumn. Weekday pun orang cakap crowded yang amat. Weekend apatah lagi.



4. Kinkakuji

Kinkakuji atau Golden Pavilion. Temple warna emas. Kuil emas Kinkakuji antara binaan paling popular di Japan. Bila kaki melangkah masuk ke dalam terus mata dijamu dengan pemandangan pepohon menghijau, tasik yang menenangkan dan sejuk mata memandang. Dari kejauhan agak terpukau dengan binaan warna keemasan berdiri megah di tengah tasik yang teramat cantik landskapnya. Sekejap je perasaan gitu timbul. Mohon bertabah kerana pelancong teramat ramai di sini :D



5. The Philosopher's Walk

Kalau pergi Kyoto time SAKURA di Jepun, mohon pergi The Philosopher's Walk. Sana sini hanya SAKURA. Keterujaan terus naik ke tahap tertinggi! Terima kasih tuan suami bawak kita tengok munge. Bunga dan wanita berpisah tiada :D



6. Nishiki Market

'The kitchen of Kyoto! Aktiviti di sini ialah Tabe-aruki in Japanese (walking and eating). Kami tak try pun makanan dalam ni. Just tengok-tengok apa yang ada. Tak survey langsung apa makanan yang boleh dimakan. So pasrah je la tengok orang lain makan :)



7. Gion

Gion tempat geisha dan maiko lalu lalang. Tak jumpa geisha mahupun maiko. Yang kami jumpa lagi menarik dari itu. Tidak lain dan tidak bukan mazesoba ramen noodle. Masha-Allah! Masha-Allah! Slurrp! Dapat makan semangkuk terus terlupa nak usha geisha :D



8. Yasaka Pagoda

Yasaka Pagoda (five story pagoda). Klasik betul area sini. Tak sangka boleh tengok view macam ni di Japan. Ingatkan nampak bangunan tinggi pencakar langit je kiri kanan macam Tokyo. Rupanya Kyoto punya view lagi charming!



9. Sakura di Maruyama Park

Maruyama Park taman tertua di Kyoto. Ada pokok cherry senior di sini sebab umurnya dah lebih 80 tahun! Ramai rakyat Jepun berhanami di sini. Street food pun banyak. Tapi kita tengok aje lah.



10. Sagano Romantic Train

Sedih sebab tak beli awal-awal tiket train. Jadi tak sempat naik Sagano Train ni. Sobs. Berbaloi naik ketika musim bunga dan musim luruh. Boleh book tiket SINI.

Credit: Google image


Boleh check SINI untuk travel pass di Kyoto, bus transfer, kimono rental, ICOCA Card dll. 


I WANT TO GO BACK!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan