When in Bangkok...


Sawadee ka!



Quick update Bangkok trip baru-baru ini. Januari 2018 suami ajak ke Bangkok lagi sebab nak redeem points MAS Enrich Miles yang hampir expired. Maka kita pun fly ke Bangkok 4 hari 3 malam dari 6 - 10 Januari 2018. 



Naik kapal terbang baru dan besar airbus A350. Tiada lagi masalah kaki busuk (throwback naik MAS 2014)



Banyak movie baru dalam flight. IT horror movie 2017. Jangan harap nak tengok movie hantu ni. Iols mampu tengok 'Bisik Pada Langit' je. SOBS. Sedih pulak cerita itu.



Alas perut. Jangan tanya sis menu apa kerana sis pun tak boleh nak cam nama menu.


Sampai Suvarnabhumi International Airport beli Tourist Sim ฿255 = RM37.23

Then beli tiket Airport Rail Link (ARL SACity Line) – turun di stesen Phaya Thai. Masa perjalanan 26 minit. Harga tiket ฿45 seorang. 

Sampai di station Phaya Thai, top-up dulu Rabbit card. Di Phaya Thai, ambil SUKHUMVIT LINE (Line Hijau) berhenti di stop N4 Sanam Pao (Stesen ke-2 dari Phaya Thai) – 4minit – ฿20




BTS Sky Train Bangkok (macam MRT di Malaysia). Perlu ada Rabbit Card untuk naik BTS. Taknak beli pun takpe. Beli tiket.



Sampai hotel - check-in - letak luggage - solat jamak maghrib & isyak - siap2 keluar makan - Restoren Ali Selatan - Petchaburi Soi 7 - makan krapao


Trip sebelum ni kami menginap di Abloom, Patio dan kali ni menginap di Vic3 Bangkok. Ketiga-tiga hotel ini bersebelahan antara satu sama lain. Kenapa hotel ni jadi pilihan?

1. Paling dekat. 160m sahaja jalan kaki ke BTS Sanam Pao (BTS Sky Train public transport paling senang)
2. Cuma 4 station sahaja nak ke Station Mo Chit (Chatuchak weekend market)
3. Cuma 4 station sahaja nak ke Station Siam ( Siam Paragon & MBK)
4. Direct access dari Suvarnabhumi airport (tak perlu naik cab)


Pergi Bangkok tengok preference masing-masing. Ada yang suka stay area Pratunam. Pratunam banyak market dan tempat shopping baju. Boleh beli dengan harga murah-murah. Saya kurang gemar shopping baju sebab tak kena dengan taste 😩Jadi stay di area Sanam Pao sebab dekat dengan tempat-tempat makanan halal yang sedap lagi lazat memikat seperti di station Siam, station Ratchathewi, station Nana (kebab sedap). Paling penting dekat dengan Chatuchak (tempat fav shopping).


Esoknya kita berhajat nak jalan-jalan cuci mata sahaja sebab trip ke Bangkok kali ni lebih kepada jalan-jalan cari makan. Tapi nampaknya telah bertukar kepada shopping sampai lebam 👻 



Gigih sis cari info



Chatuchak. Datang sini pakai pakaian serap peluh sebab memang panas to the max! Kedai tiada aircond ya untuk makluman semua :D Pakai kasut yang selesa dan tidak mencederakan kaki hokeh.



Lunch di Kah Jak. Pernah review dah dalam trip sebelum ni. Pergi je di google dan buat carian : "azyyatiliah Kah Jak"



Sangkaya coconut ice cream versi Bangkok



Shopping baju-baju tak minat. Tuan suami je yang menyopping baju di Bangkok. Itupun dia cari H&M. Kakak-kakak sangat pergi jalan shopping kayu kayan



Bukan setakat kayu-kayan bawa balik. Lampu sekali angkut bawa balik. Bukan satu tetapi dua. Memang hazabedah sangat nak bawak lampu ni balik Malaysia. Azabnya masa kat airport! Kecoh jap sebab bawak lampu check-in kapal terbang😜



Kalau lampu pun boleh tapau. Setakat pasu-pasu macam ni, memang WAJIB dah tapau💁 bawa balik Malaysia. Gorgeous sangat ukiran dia. Made in Thailand. Oh dan beberapa barangan yang lain lagi. Terutama barang-barang dapur seperti paste tomyam, green curry, massaman curry, susu pekat manis teapot dalam tiub. Bangkok cookies dan lain-lain. Helok sangat naik MAS. Boleh bawak luggage 60kg. Weeeee 💃




MBK Shopping Centre. BTS National Stadium.




Teruknya lahai selfie camera Iphone 6s terutama waktu malam yang cahaya malap-malap romantik :p 



Sis saja tengok-tengok. Mana tahu wira aeroback sis boleh upgrade jadi BMW :p



BMW i8 ni memang merecikkkk. Kat mana ek nak charge kereta elektrik ni? Sis tau kat Subang Empire Shopping Centre je ada satu.



Platinum Mall. Dari BTS Sanam Pao nak ke sini memang menapak jauh gile. Kalau stay di area Pratunam dekat lah nak pergi Platinum Mall. Baju-baju di sini murah-murah.



Gaun pengantin lip lap ada kat belakang ni :D Nak belikan untuk adik sis tapi pakej kahwen sekarang ni dah cover semua.



Sawadee ka! Ada yang tanya sis McD sini halal ke tidak. Ermm ermm...nak makan McD kat Malaysia ajelah. Sah dah halal. Ni tumpang bergambar aje :D



Chanel Bangkok. Tengok gambar macam sejuk je suasana. Tetapi sebenarnya....



Fish Basil. Maknanya bukan ayam sahaja boleh digunakan. Ikan, sotong, ketam, udang juga boleh :D Be creative dalam masakan.



Mango Sticky Rice ini cukup sempurna. Melihat rupanya sahaja telah membuatkan mata sis bercahaya. Mangga kuning yang manis itu bila disuapkan dalam mulut terasa keenakan buahnya. Berselang seli dengan rasa pulut yang mampat lagi lembut, kuahnya yang secukup rasa dan kekacang rangup membuatkan diri ini rasa terapung sebentar 



Thai Green Curry. Kegemaran tuan suami. Balik rumah kalau ada lauk ni memang senyum melebar sampai ke telinga. Bila dengar perkataan 'sedap sangat' hilang semua penat jerih bertempur kat dapur :D So para suami, jangan lokek memuji masakan isteri tau.



Squid Basil & Tom Yam putih. Simple sedap dan mengenyangkan. I love thai food very much! Penat tau cari Miang Kham. Tak jumpa :( Ada yang tahu kat mana nak cari yang authenthic di Bangkok?




Tak perlu bersusah-payah berpeluh-peluh ke Lopburi. Rupanya tengah bandar pun ada banyak bunga matahari :D Cuma bunganya masih kecil dan belum membesar sepenuhnya.




Asiatique Bangkok. Nanti kita buat satu entry khas berkenaan Asiatique okeh




Halal Food di Suvarnabhumi Airport



Aneka menu disediakan. Harga standard airport. Tempat duduk terhad. Jadi order cepat, makan cepat bagi peluang pulak orang lain duduk makan.




Pad Thai. Usah dikomplen tentang rasanya. Bersyukur ada juga yang sudi buka kedai makanan halal di Suvarnabhumi Airport ni. Lebih-lebih lagi bila kena situasi flight delay. Jenuh menanti.



Jauh berjalan luas pemandangan :D Take every chance you get in life because some things only happen once. Alhamdulillah untuk semua rezeki Allah bagi pinjam sementara di dunia. 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan