Vietnam 2015: Day 1 Shopping di Ho Chi Minh City




Assalamualaikum.


Flight jam 12 tengahari. Flight ayahbonda jam 11.15am.  Tapi kami gerak sekali je. Nanti kami tunggu extra sejam kat KLIA2. Mereka pulak tunggu sejam kat Saigon Airport nanti. Masa pergi Ho Chi Minh, Jerebu tengah teruk melanda Malaysia. Dan rupanya sehingga ke semalam masih lagi teruk. Alhamdulillah sehari dua ni dah mula terang dan hujan belah petang dan malam sempena kedatangan angin monsun timur laut. 



Keadaan jerebu di KLIA2. 
Mujurla flight tak delay atau dibatalkan. 
Jarak penglihatan sangat terhad.







Kemain lagi beli seat tapi duduk selari dengan sayap. Aleesya takut nak naik kapal terbang sebab dia ingat mama dan mimi dia duduk atas sayap. Aduh Caca. Ko ingat kami ni Superman dan Wonder Girl ke. Mujurla Caca baru 2tahun 10 bulan. Boleh dimaafkan. Selalu juga naik Air Asia, tapi flight kali ini paling bising sekali. Bising dan scary dengan macam-macam bunyi. Krook kreeek, bunyi macam break kapal terbang tak lawas pun ada. Scary hakak. Hanya mampu berserah dan berdoa je. Mujurla sebelah ada makcik yang dah kali kedua ke sana. Banyak benda dia share. Borak sakan gak kiteorang. Hilang sekejup rasa gundah gulana di hati. Boleh pulak makcik tu ingat kita ni student uni lagi. Errrkk!


Alhamdulillah selamat sampai di airport. Itinerary dah tulis siap-siap ambil teksi Vinasun. Tapi kiteorg terambil teksi mahal di airport. Boleh pulak lupa kan. Bayar teksi dalam USD (lupa pulak berapa harga) Bila dah sampai Alagon Ben Thanh Hotel & Spa Hotel yang beralamat di 28-30 Nguyen An Ninh, District 1, Ho Chi Minh, Vietnam, kami terpaksa tunggu sebentar sebelum boleh checkin. Hotel ni masih dalam minor renovation. Tapi tak apa sebab dalam bilik sangat selesa. 



My business partner and I. 
Finally we were here! 
Alhamdulillah


Lepas checkin, solat terus keluar pergi Hjh Basiroh depan hotel. Masing-masing memang kelaparan. 



Model pintu.  Kebetulan pulak masa snap dia keluar. LOL. Hjh Basiroh merupakan antara kedai makan halal di District 1 / Malaysia Street. Nama dia pasti meniti di bibir-bibir rakyat Malaysia yang dah pernah sampai ke Vietnam. Gitulah famousnya Hjh Basiroh ni. Masuk je kedai memang penuh dengan rakyat Malaysia. Hahaha. Rasa macam berada di Malaysia bukan Vietnam. Order pun cakap Melayu aje. Sebab mereka paham.




Depan restoren ni ada makcik jual buah longan. Longan versi Vietnam. Kalau tengok memang besar dan menggiurkan buah longan ni. Ayahanda beli untuk kami cuba. Butir dalam besar giler. Isi nipis macam kulit bawang. Tawar je rasanya. Sedap lagi lah yang kat Malaysia punya. 





Bila ke Vietnam wajib cuba Beef Pho (sebut fer). Harga 70,000 Dong. Sup daging dimakan bersama ulam yang tak dapat dikenalpasti dan sambal berlada. Perh! Lazat. Bonda memang suka sup dan suka ulam. Memang kenalah dengan taste dia. Arggghh, rindu nak makan Beef Pho lagi. 



Inilah jalan Malaysia Street di District 1. Lokasi hotel kami di sini. Ini pemandangan di waktu petang. Orang Vietnam memang kurus-kurus. Kalau yang lebar pun hanya orang Malaysia yang datang Vietnam. Kehkeh. Pengangkutan utama mereka adalah motosikal. Majoriti menggunakan motosikal. Sebab tu mereka panggil Vietnam negara motosikal. Walaupun tak haze macam kita, tapi mereka tutup mulut dengan topeng kain yang beraneka corak. Nampak comel! Nampak comel! Nak beli!



Mencari pelanggan. Ini kalau siapa-siapa nak buat SPA kat Ho Chi Minh ni bolehla. Nampak tak slim kan mereka?!



Harga SPA di District 1 Ho Chi Minh. Boleh request untuk massage di bilik hotel. Kata Yati, my partner harga sekarang lebih mahal berbanding harga dia datang dulu. Cuma kami tak berkesempatan nak massage. Masa terlalu singkat. Hehe. Shopping dan berjalan adalah agenda utama. 




Maka dengan ini secara rasminya aktiviti shopping pun bermula! Dan kat sini penuh dengan warga Malaysia aja. Sana-sini orang Malaysia. Kedai pun di Malaysia Street kan. 



Hjh Basiroh bukan ada restoren aja. Kedai telekung pun ada. Katanya design atau sulam telekung memang mereka design sendiri.  Memang cantik dan mahal. Lokasi kedai ni betul-betul bawah hotel kami Alagon Ben Thanh Hotel & Spa.



Kat sini memang anda akan diekori oleh peniaga2 jalanan. Begitulah mereka mencari rezeki. Mereka akan usaha selagi boleh. Pujuk rayu untuk beli barangan mereka. Kalau tak berminat just ignore aje. Makin dilayan makin menjadi nanti mereka ni. Mereka anggap kita macam berminat dan ada potensi jadi pembeli mereka. Sama macam Jakarta.



Pasar Ben Thanh / Ben Thanh Market yang menjadi pasar kegemaran rakyat Malaysia di Ho Chi Minh City ni. Memang pusat tumpuan pelancong. Dari hotel Alagon tak jauh mana. Beberapa minit sahaja jalan kaki dah sampai. Memang dekat saaaaangat.


Ambil udara segar kejup sebelum sambung memburu. 



Takda aircond dalam nih. Suasana macam Pasar Payang di Kuala Terengganu dan Pasar Khadijah di KB. Anda kena ada skill tawar menawar. Harga buka mereka memang kadang-kadang tak masuk akal. Tapi tawarlah sampai separuh harga selagi boleh. Tak dapat harga yang kita minta, pura-pura lah tak jadi beli dan gerak ke tempat lain. Pasti mereka panggil semula nanti =)



Banyak betul prada lace. Rambang mata. Mujurlah dah lepas raya. Mabuk kain duduk lama-lama dalam ni. Siap survey harga dalam ni, kami gerak pergi ke Saigon Square. Jalan kaki aje boleh sampai. Hehe. 




Pemandangan yang paling menakjubkan di Ho Chi Minh ni adalah pemandangan trafik mereka. Boleh senak perut tengok. Nampak tak kenderaan datang dari macam-macam arah?  Motosikal datang dari pelbagai penjuru. Begitu juga kereta. Udang-undang jalan raya aci redah aje kot mereka guna. Tapi yang herannya takda accident yang berlaku. Pelancong kalau nak melintas memang perlu bantuan travel guide berbangsa Vietnam tu (abam baju hijau). Mereka sedia untuk membantu. Kalau tak memang asik kene hon aje la dengan motosikal yang tiba-tiba datang dari arah mana pun taktau!



Ingat ka Bangsar aje ada menara TM. Kat Ho Chi Minh pun ado. Terasa macam berada di Bangsar. LOL.




Phuc Long antara kedai kopi yang popular di Saigon. 
Tak berani rasa sebab mereka tiada tanda halal. Nampak ni on the way kami ke Saigon Square. Kalau anda cari casing, charger, phone aksesori dan sewaktu dengannya boleh pi usha di Saigon Square. Selain tu, ada juga tshirt seperti jenama nike, boss, adidas yang dijual dengan harga murah. Ori ke tak? Of couse tak ori. Baju kanak-kanak pun sangat banyak di sini. Princess Sofia, Elsa, Anna dari Frozen banyak dijual di sini. Pelbagai aksesori. Tshirt kanak-kanak seperti ZARA, GAP pun ada. Kauliti kain memang elok. Tshirt bertulang. Harga RM20 sehelai. Huhu.



Vinasun White Cab sedia menanti di tepi jalan untuk memenuhi keperluan pelancong. Jika anda travel solo boleh pertimbangkan rider untuk ke mana-mana. Macam di Bangkok. Mereka akan hantar anda ke destinasi dituju menggunakan motosikal. Harganya sudah tentu jauh lebih murah!



Suasana depan hotel di sebelah malam. Meriah ya amats. Depan ni ada orang jual baju lelong Hard Rock Vietnam dengan harga RM7 dan juga fridge magnet sepapan RM5. Jadilah kan untuk souvenir. Ada jugak yang tawar jadi RM5 sehelai. Memang dia taklayan! Sebenarnya harga yang dia bagi tu memang cukup murah. Rata-rata kami survey dalam Ben Thanh petang tadi semua RM10 ke atas. 
Lace untuk jahit di lengan/tudung yang jual per meter pun ada jual depan ni. Shawl printed jual longgok pun ada. Ada kakak di Malaysia tu siap tarik bangku duduk dan pilih shawl buh dalam plastik besar. Confirm balik jual leeeee tu. Saya? Tak beli pun. Duk ralik tengok akak yang pilih shawl tu je. Hahaha.


Suasana di Malaysia Street di sebelah malam


Suasana pasar malam di depan ben Thanh Market. Uiii meriah betul dengan pelancong. Betul lah mereka kata, barang-barang di pasar malam jauh lebih murah berbanding dalam pasar Ben Thanh. 


Ciku kat sini manis sangat! Sedaaap. 



Dalam duk berjalan tu tak sedar, plastik dah penuh di tangan. 
Di pasar malam ni boleh juga tawar menawar.
Trolley bag/kabin bag/ luggage pun ada dijual di pasar malam ni. 
Beg dueter berliter-liter pun ada jual lelong di pasar ini.




Malam tu kami decide makan tuna kebab halal yang dijual di depan hotel. Roti dia keras-keras. Dan ada daun pudina di dalamnya. Sedaaap! Makan buah-buahan beli di pasar tadi dan maggi. Minum kopi halal beli dari pejual atas motosikal. RM3.


Tamatlah sudah aktiviti Day 1 Shopping di Ho Chi Minh, Vietnam kami. Pendek kata dalam Ben Thanh Market kami hanya survey. Banyak beli di pasar malam aje. Harga memang terlajak murah.

Publish!

2 ulasan: