Translate

No-No-NO!

Durian Udang Merah


Salam Jumaat :)

MasyaAllah dua minggu yang sangat sibuk! Phewwww! Ni dah agak reda sikit. Barulah boleh kembali mengadap Mac kesayangan. Bolehla update blog dengan tenang.

Sekarang ini bukan musim durian kan? Tapi dah boleh nampak durian-durian mula dijual di tepi jalan. Yang paling banyak Durian Udang Merah! Kecik-kecik dulu tak peduli nama-nama duyan ni sebab arwah atuk ada kebun duyan. Yang penting perut kenyang. Sekali musim duyan, pagi petang malam makan duyan. Selang seli dengan manggis dan rambutan. Tengah malam badan kepanasan dan terus cirit-birit. Hehe. Zaman tu dah lama berlalu. Sejak arwah atok takde, kebun duyan pun dah bertukar jadi kebun getah agaknya. 

Baru-baru ni mengidam sangat nak makan duyan. Usha punya usha di Kg Sentosa kat Senawang tu harga duyan RM35 per kg! What da ****?! Terus Istighfar dan mengucap kat situ. Begitu mahal? Adakah kerana ia jenama UDANG MERAH? Terus google....

Rupanyan durian ni berasal dari Balik Pulau, Pulau Pinang. Juga dikenali dengan nama Ang Hae (dalam bahasa Hokkien bermaksud Udang Merah). 

Jiran sebelah rumah terbeli dengan pakcik yang sama. Maklumlah orang lelaki kalau membeli bukan nak riki-riki dulu, pilih-pilih 3 biji masa nak bayar baru terkejut beruk dengar harga nak cecah 2ratus. Masa tu barulah terheges-heges nak tanya harga berapa sekilo. Terlambat sudah! Redha. Dalam sebiji ada la 8 ulas katanya. Makan aje dengan penuh rasa sebal. Hehe.

Ternampak orang jual duyan di pasar malam Puncak Alam ni. Harga RM25 per kg. Nego punya nego dapatla RM20 sekilo. Haih mahal. Tapi sebab dah kepingin sangat belilah jugak 2 biji. 

Patutla orang tergila-gilakan udang merah ni. Tekstur isinya sangat lembut dan rasanya MashaAllah SEDAP tak terkata! Isinya manis. Warna kekuningan tu menyedapkan lagi mata memandang. Alhamdulillah dalam sebiji duyan ni lebih lapan ulas yang ada. Memang pueh hati!

Sekarang ni harga duyan udang merah boleh dapat RM15 per kg. 






Kini durian crepe muncul semula. Hehe.

Nota: Mana nak cari durian harga murah? Untunglaaa yang ada kebun duyan tu :)

Happy durian hunting.. people!


1 comment:

  1. Salam sis. Mana nak beli durian udang merah rm15 sekilo tu ye?

    ReplyDelete