Tanah Aina Banana Leaf Restaurant, Batu Tiga Shah Alam



Dah 2 minggu kiteorang stop aktiviti hiking tapi diganti dengan aktiviti di gym sahaja. Kes penyakit melibatkan wabak Covid-19 di Malaysia semakin meningkat naik sehingga semalam menjadikan Malaysia mencatat kes paling tinggi di Asia Tenggara.  Mencemaskan!

Dalam pada cemas-cemas tu sempat pulak pergi makan luar. Kiteorang cari tempat yang tidak ramai pengunjung, lebih privacy, bersih dan cozy. Berkunjung atau makan dalam shopping mall memang dielakkan terus. Akhirnya Tanah Aina Banana Leaf Restaurant menjadi pilihan hati. Tanah Aina di Batu Tiga Shah Alam ya. Bukan yang di Janda Baik tau. Tak gigih ok nak pergi sana.

Adress: No. 3, Jalan Mesra 1, Taman Mesra, Batu Tiga Shah Alam.

Sebenarnya lama sudah teringin makan di banana leaf restaurant. Tapi tidak jumpa yang bersesuaian. Bila dapat tahu Tanah Aina buka Banana Leaf Restaurant haruslah tidak lepaskan peluang. Jadi nak confess, pertama kali nih makanan nasi daun pisang Indian style. Haaaa gittuuu.

Taman Mesra sangat sunyi sepi. Masing-masing stay at home kot. Rupanya dalam Taman Mesra ada Bangunan Wisma Tanah Aina. Dari Federal Highway boleh nampak signboard Tanah Aina Restaurant. Selesai park kereta dengan confident melangkah masuk ke restaurant yang luarnya penuh dengan dedaun hijau. Nampak macam exclusive. Buka pintu sahaja...wow sungguh cozy...ada lagu-lagu yang menyedapkan halwa telinga. Hanya ada beberapa pelanggan sahaja yang sedang menikmati makanan. Dapat buku order....kubelek-belek...eh mana nya menu banana leaf? Lepas tanya waiter lahhhhhhh rupanya salah masuk restaurant. Apoooo!

Rupanya yang kami masuk tu Tanah Aina Cafe. Tempat nak chill-chill minum kopi makan dessert, makan kuih, makan mee rebus..haaaa gitu. Setelah ucap terima kasih, dengan confident juga kami melangkah keluar balik. Huhu. Sebelahnya baru Tanah Aina Banana Leaf Restaurant. Open everyday except Tuesdays. 8 am-10.30pm.








Takmo review biar gambar sahaja berbicara. Hah, tudia licin licau. Sampai manager restaurant datang senyum-senyum tolong lipatkan banana  leaf kami. Aisehhh malu sis. Cara lipatan banana leaf memberi maksud tersendiri. Itu yang diberitahu restaurant manager. Friendly sangat. Tempat makan santai, restaurant lengkap dengan aircond, siap ada muzik bollywood. Feeling namaste India dah. Waiter pakai serkup kepala, sarung tangan siap apron ketika sediakan hidangan untuk pelanggan. Paling best 4 jenis kuah curry tu memang dia letak sahaja atas meja. Ikutlah korang nak tambah or nak buh banyak mana. Barulah heaven kan! 

Takpe, nanti dah habis wabak Covid-19 boleh datang jenguk sini.

Till then wassalam....dan jaga diri ya semua :)


1 ulasan: