Tips Beristinjak Ketika Musafir



Assalamualaikum

Azie ni bukanlah seorang traveller yang tegar. Travel ikut kemampuan walaupun wishlist masih panjang! Hiks. Ada yang email tanya minta tips camne nak menabung untuk travel! *you know who you are :)* Trust me saya bukanlah orang yang paling layak untuk bercerita tentang hal itu. Tetapi InshaAllah jika berkesempatan Azie share camne kami menabung untuk travel. Tunggu...

Islam itu indah. Hari ni saja nak share tips beristinjak ketika musafir. Terutama untuk wanita. Moga tips ini sedikit sebanyak membantu korang-korang yang baru pertama kali nak bermusafir jauh-jauh ke luar negara. Kalau ada tips lain mohon kongsi bersama ya. 

Allah SWT meletakkan kebersihan fizikal setaraf dengan kesucian hati. 

إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ (222
Maksudnya: Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang taubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri
(Surah al-Baqarah. 2:222)

Kewajipan beristinjak sebahagian daripada tuntutan yang mesti dipatuhi oleh semua orang Islam. Bukan semata-mata bertujuan untuk menghalalkan ibadat yang mensyaratkan kebersihan, tetapi bagi menjaga diri setiap Muslim agar sihat, selamat & kuat. Gittew.

Boleh kata semua negara yang Azie pernah musafir MEMANG tiada paip air di dalam toilet! Azie ingat lagi pergi Aussie, travel ke Great Ocean Road yang beratus kilometer dari Melbourne City. Tiba-tiba rasa nak kencing! Aduhhhh. Haru...

Takkan nak tahan sampai balik hotel! Kalau selalu tahan buang air ... balik Malaysia boleh kena jangkitan penyakit pulak. Jadi nak tak nak terpaksa berhenti tandas awam di tepi jalan (mujurlah ada) Kebanyakkan tandas awam di luar negara memang TIADA PILI AIR dalam tandas melainkan air di sinki sahaja. Sebab tu tandas awam di luar negara kebanyakkannya bersih sebersihnya! Jadi apa nak buat?

TIPS 1
Kurangkan minum air bila travel - Akibatnya tubuh badan terhidrat. Mulut kering bibir pecah. So Tak boleh pakai tips ni :p

TIPS 2
Bila travel luar negara, kami mesti bawa botol air mineral kosong yg 500ml selit tepi backpack. Memang tujuannya untuk isi air kat sinki yang akan digunakan ketika sesi basuh membasuh. Cukup ke dengan sebotol air? Pepandaila bajet. Kalau guna botol mineral tu...paling penting jangan sepahkan, percikkan or tumpahkan air merata-rata dalam tandas. Make sure air jatuh dalam mangkuk tandas. Kalau tumpah atas lantai... bila terkena tapak kasut nanti jadi hitam & kotor.  Kesian pada next person yang akan masuk. Jangan bagi persepsi negatif pada orang tempatan dan pelancong lain. Lap semula mangkuk tandas bagi bersih & kering dengan tisu yang disediakan. Lap juga sikit-sikit air yang tumpah atas lantai tu. Jadi setiap hari bawak tisu banyak-banyak dalam handbag atau guna je tisu yang disediakan dalam toilet.

TIPS 3
Boleh bawak botol spray jugak. Azie pernah nampak IG online yang jual btol spray khas untuk travel. Tembakan air tu tepat mengenai sasaran (bukan macam botol spray baju untuk iron tu :p) Selain tu, botol spray amat berguna ketika musafir di luar negara untuk ambil wuduk dengan mudah!

TIPS 4
Restroom. Kalau di Malaysia memang Azie avoid tandas jenis duduk (melainkan rumah sendiri). Mujurlah boleh kata setiap tempat di Malaysia paling kurang pun pasti ada satu tandas cangkung. Tandas luar negara mana nak cari tandas cangkung. Oh ada. Azie jumpa di pasar Vietnam. Hehe. Kebanyakkannya tandas duduk. Korang geli tak nak duduk atas mangkuk tandas awam tu? Heeeeeeeeeee. Ini subjektif. Tandas awam di luar negara memang nampak bersih & kering sangat. Kalau tandas di Korea ada button macam-macam kat tepi mangkuk tandas tu. Ada macam-macam jenis pancutan air. Pengering pun ada sekali. Kerlas sangat. 1st time guna pening nak tekan button yang mana. Okeh berbalik kepada tajuk, kalau geli atau bimbang terkena jangkitan kuman atau bakteria (sebab macam2 jenis manusia dari macam2 negara kan guna tandas awam) boleh ikut tips bersuci untuk musafir cara Kak Ton (Kak Ton putih gebu Beauty Umaira tu). Kak Ton guna kertas minyak, lipat jadi segi tiga, gam kat tepi, tebuk lubang sikit kat bucu. Jadi macam corong. Hahahah. Jadi kita kencing ala-ala duduk tapi sebenarnya tak duduk atas mangkuk tu. Kencing melalui corong tu. Jadi air kencing tak bersepah kat tepi-tepi mangkuk tandas. Kertas minyak tu kemudian buang. Jadi bila nak travel buat siap-siap dari rumah buh banyak2 dalam handbang. Errr paham ke tak ni?

TIPS 5
Bawa wet tissues atau tisu basah. Lepas step di atas guna tisu basah untuk lap. Lap dari depan ke belakang (bahangian depan sensitif mudah terkena penyakit). Jangan ulang lap bahagian tisu yang sama. Guna bahagian tisu yang lain (yang masih bersih) atau guna sahaja tisu yang lain. Lap 3 kali. Setelah itu, barulah guna air dalam botol mineral tadi. Barulah cukup dengan sebotol sahaja. Heeeeee. Jadi diri kita bersih dan boleh ambil wuduk :) 

TIPS 6
Bawa tuala kecil letak dalam handbang. Setelah step di atas, barulah lap bahagian bawah kita dengan tuala kering tadi. Errr..Azie tak selesa pakai basah-basah macam tu. Orang perempuan tak elok tau. Nanti lembap je bahagian bawah. Boleh mengundang penyakit dan masalah keputihan. Boleh juga nak lap dengan tisu. Tapi tisu yang disediakan di tandas tu tisu recycle! Bukan apa, jika selalu guna takut nanti boleh jadi mudarat pulak di masa-masa akan datang. Oleh itu, bawalah tisu muka banyak2. Atau lebih mudah bawa sahaja tuala kecil. Tepuk dada tanya diri sendiri. Hehehe.

Alhamdulillah setakat ini kalau travel masih jumpa air di mana-mana untuk isi dalam botol mineral. Kalau takda air sangat kena rujuk balik bab beristinjak dalam Islam. Kaedah istinjak yang guna batu / daun kering / kertas tu. Sebersih jasad, semurni hati. InshaAllah. Ok. Tu je nak share! Moga bermanfaat.

"Mirror mirror on the wall...talk to me again...whose the naughtiest of them all?!

Koleksi gambar tandas yang kami ada! Hahaha. Amacam. Bersih kan? Rasa macam nak golek-golek atas lantai.

Depan tandas pun ada munga yang kembang mekar! - Hong Kong Disneyland


Tandas awam di Pulau Jeju, Korea Selatan


Restroom Signs

Tandas awam (dalam perjalanan ke Great Ocean Road, Australia). Pasrah ^_^

Selamat malam. Selamat menunaikan hak jasad :)

5 ulasan:

  1. Orang kata toilet kat China open camtu jer

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tapi x semua open kecuali d kawasan perkampungan dan pedalaman..��

      Padam
  2. Tqsm for the tips. yup penting istinjak ni. huhue. tp xdpt imagine lah yang guna kertas minyak tu. tsk.

    BalasPadam