Transport Ke KLIA



Hai semua. Salam Isnin. Seperti yang tertera di tajuk ni, sajalah saya nak share sikit my friend punya experience semasa menaiki pengangkutan awam untuk ke KLIA menggunakan train baru-baru ini. 

Long story short, 2 hari sebelum hari kejadian kawan saya dipanggil untuk menyertai satu trip percutian ke Pulau Redang kerana ada ahli yang cancel last minute. Kawan saya ni memang dari awal nak ikut serta malangnya slot dah penuh. Itulah orang tua-tua kata rezeki tak pernah salah alamat. Akhirnya dapat juga kawan saya ini ikut serta. Pastu tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu. Dia tak perlu keluarkan kos yang banyak sebab ahli yang cancel boleh refund half dari jumlah kos yang dikeluarkan. Bertambah-tambah seronok dia nak pergi cuti. 

Oleh kerana semua ahli berjanji akan berkumpul terus di jeti untuk ke pulau, jadi kawan saya ni ambil pendekatan untuk menaiki flight ke Terengganu dan terus ke jeti. Dia sejenis kawan yang tak suka naik bas. Rela drive sendiri daripada menaiki bas. 

Dia tempah flight seawal jam 9 pagi. Nak dijadikan cerita keretanya pula meragam tak boleh start. Masa berbaki 3 jam lagi untuk departure. Haruslah menggelabah tak senang duduk. Panggil pomen rupanya bettery kong. Haru betul. Time tu la battery kereta nak buat hal.


Transport ke KLIA


Bijak punya fikiran, dia teringat kemudahan KLIA Express yang ada kat KL Sentral tu. Point di sini, korang jangan panik kalau sesuatu perkara di luar jangka berlaku. Pasti ada jalan penyelesaiannya. 
Dia cakap dia book cheap KLIA Express Tickets kat pautan traveloka. Alkisahnya saya pun baru tahu yang traveloka pun dah ada kemudahan book train ticket. Kagum sekejap. Selama ni saya tau traveloka ada hotel je. 

Mesti korang pelik kenapalah dia tak ambik grab je nak ke KLIA kan? Haa. Naik grab mungkin ambil masa yang lebih lama untuk tiba. Risiko dengan trafik dan bimbang kelam kabut dengan masa yang terhad. Dengan KLIA Express boleh sampai di KLIA within setengah jam. Sempatlah dia catch up flight ke Terengganu. Alhamdulillah.

Paling penting nak bagitahu yang train KLIA Express ni direct tak akan berhenti di mana-mana station. Kamus perjalanan dia hanyalah KLIA dan KLIA2. Pastu patah balik ke KL Sentral. That is what we called Life Journey of KLIA Express. Gitu. So korang dah pernah naik KLIA Express ke belum? Saya dah cuba. Korang bila lagi? Lagi satu, keadaan dalam train KLIA Express ni luas, ada wifi, tempat duduk pun sangat selesa. Berbaloi la dengan harga dia. 

Pastu korang jangan tak tahu ada servis private dan public transport yang disediakan kat dalam traveloka ni. 
Semua servis ni boleh book melalui airport coach booking. Semua ada kat situ. Harga pun boleh dikira murah juga sebab ada diskaun atau promo yang diberi oleh traveloka ni. Untuk yang public, korang boleh pilih nak KLIA Express macam yang kawan saya naik ni atau KLIA Transit. Basically sama je tapi KLIA Transit akan berhenti di beberapa station. Yang tu korang boleh check dan yang ni murah sikit la.

Bagi yang betul-betul nak kan servis dari pintu rumah sampai ke pintu airport, saya galakkan korang ambil private transport. Nanti korang pilih la nak naik berapa orang dan apa yang saya faham, nanti dia akan contact korang balik untuk exact pick-up point yang korang nak. Yang paling best, private transport ni tiada hidden charge. Berapa yang anda bayar masa book tu, memang setakat itu lah. Dia tak akan mintak charge yang lain. Charge angkat beg ke, midnight charge ke. Tak ada.

Okay semua. Setakat ni, tu je dulu serba sedikit info mengenai transport yang ada untuk ke KLIA. Hopefully sedikit sebanyak membantu pada yang tak tau lagi perkhidmatan yang wujud nak ke KLIA ni. Sampai nanti kita jumpa lagi okay. Cuti Deepavali tak lama lagi. Selamat jalan dan bercuti semua. Adios.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan