Translate

No-No-NO!

Kuat makan tapi masih kurus bila bersama Shaklee


Assalamualaikum.

Kuat makan tapi masih kurus? Ada orang cemburu tak dengan tajuk begitu? Hihi. Azie dengan suami ni suka jalan-jalan cari makan. Yes, i'm a food lover! Dalam blog ni penuh cerita jalan-jalan cari makan. Biasakan dengar pepatah  'You Are What You Eat'.

Azie tak kurus tapi maintain. Gittu. Meh sini nak kongsi tips yang Azie buat.

TIPS 1
Minum air dengan banyak. Sekurang-kurangnya 3L sehari. **kadang-kadang kelaut jugak** Janganla teguk sekaligus semua. Dah tentu kembung. Minum sikit-sikit tapi dengan kerap. Azie ambil supplemen jadi perlu minum air dengan banyak.




TIPS 2
Ketika lunch, Azie tak minum air manis. Bawa botol air sendiri ke ofis (dulula) atau keluar dating dengan suami (botol air ada dalam handbag). Makan di kedai pun Azie selalunya minta plain water sahaja. Dah biasa dari kecil. Tujuannya untuk elakkan teguk air dengan banyak selepas makan. Nanti perunt muncit-muncit. Minum untuk hilangkan rasa tercekik je. Dah lepas setengah jam baru teguk Gulp!Gulp! ok.

TIPS 3
3. Guna Beras Faiza Herba Ponni Taj Mahal di rumah. First time makan haih rasa aperlah beras nih! Tak macam makan nasi. Tapi redhakan juga kerana beras ini rendah karbohidrat. Makan sikit dah kenyang. Sesuai untuk orang yang mengidap penyakit diabetis dan hipertensi. Tinggi kalisum. Baik untuk tulang dan gigi juga.




TIPS 4
Makan malam selepas Maghrib (sebelum Maghrib lebih elok). Azie dengan suami pernah makan lewat malam (9.30malam ke atas) berterusan, memang naik berat.

TIPS 5
Tidur malam jangan guna air-cond. Guna kipas je. Kalau tidur malam pakai air-cond, esoknya pasti badan lemau dan rasa macam nak sambung tidur. Malas nak bangun. Syok suhu sejuk-sejuk. Pastu kelain jadinya.

TIPS 6
Luang masa Sabtu dan Ahad untuk jogging di taman. Biasa kami pergi lepas Subuh. Ok TIPU. 7.30am sebenarnya. Takmampu nak jogging? Jalan kaki pun ok. Tapi kene jalan kaki lebih dari sejam. Oh-oh-oh so seksi refreshing dapat berpeluh-peluh. Badan rasa ringan, stress pun hilang. Pagi-pagi tu dengar burung berkicau, tengok pokok-pokok hijau, hirup udara segar. Kan sihat mata, sihat telinga juga tu.  **pastu update gambar kat instagram dengan status kat muka buku :D **

Nak share jugak korang boleh gantikan air isotonik dengan Performance Drink (PD) nih. Sebelum jogging, ketika dan selepas jogging boleh minum Performance Drink (PD) sebab bebas korbonat dan kurang gula. Kadar natrium rendah dan mempercepat kadar penyerapan cecair (elektrolit) dalam tubuh. Jadi tak rasa dahaga. Minum sejuk-sejuk. Fuhhh! tubuh akan rasa LEBIH CERGAS dan KURANG PENAT!




TIPS 7
Hapuskan istilah kunyah-kunyah dalam hidupmu! No kerepek - No twisties - No peringles - No chips-chips - No biscuits. Ini semua kalori tinggi. Antara lunch dengan dinner tu, kalau lapar sangat makan roti dan minum Vico + ESP. Memang kenyang!


Ini ESP + Buah strawberry + ice cube then blend. Marveless weh!
TIPS 8
Jangan skip meal. Cuma reduce portion. 
NO-NO-NO! Pakcik...saya nak KURUSlah!
TIPS 9
Supplement yang Azie dan suami ambil, Alfalfa dan Omega. Kami amalkan alfalfa selepas makan. Kenapa alfalfa? Kenapa lepas makan? Sebab ia bertindak sebagai detox. Omega mengecilkan lemak terapung di dalam badan. Alfalfa melawaskan perut. Maka proses detox berjalan lancar selepas makan. 



LAST BUT NOT LEAST
Us! Nampak tak dua-dua kurus? Haaaaa lantaklah...Piece! Huahuahua.

Terima kasih kerana sudi membaca :)


Azyyati Liah (Azie)
Harga pasti berbaloi
azyyatiliah@gmail.com
012-6356345

Pengedar Sah Shaklee Shah Alam Puncak Alam UITM Puncak Alam Subang Saujana Utama Senawang Seremban

2 comments: